Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMilmonstret besegrat
You need to log in to create posts and topics.

Daniel: Ditt program kanske är något för mig, jag började träna löpning för 1 mån och nu springer jag ca 6 km på 45 min men måste öka lite för jag har tjejmilen framför mig. men att tänka på jag är 53 år o nybörjare på löpning och har ibland en jädrigt då

Har du springit en mil ännu? Annars är ju det prio 1 före farten.

nej det längsta är 7 km o det var tufft, trodde magen skulle explodera efteråt, men jag springer 3 ggr i veckan ca 5-6 km, tycker ändå att jag har kommit igång hyffsat bra. Har nog rätt starka ben har gått nästan dagligen med mina hundar minst 6 km i fler

- Minst tre pass per vecka.
- Fartpass (i början fartlek men sedan uppblandat med kortare intervaller och snabbpass)
- Styrkepass (Kuperad bana eller rena backintervaller)
- Minst 2 månaders framförhållning (det går ju inte över en dag att bli snabbare)

- Minst tre pass per vecka.
- Fartpass (i början fartlek men sedan uppblandat med kortare intervaller och snabbpass)
- Styrkepass (Kuperad bana eller rena backintervaller)
- Minst 2 månaders framförhållning (det går ju inte över en dag att bli snabbare)
-

Man kan bli snabb utan några andra pass än vanliga distanspass. Det går lite fortare med en mer nyanserad plan dock 😉

Det behöver inte vara så avancerat egentligen.

tis: 4-7 km kuperad bana + löpskolning och stretch
tors: 6-9 km löpning + stretch
sön:

Jag har gett mig på det där med intervallpass lite, svårt med motivationen bara eftersom de passen är såpass mycket jobbigare än att bara tugga på i samma gamla tempo, plus att jag försöker köra ett kortare pass i lite högre tempo en gång i veckan och tro

>Löpskolning/löpstyrka kör du i samband med backträningen eller vid något av dina vanliga distanspass.
Det finns flera moment i löpskolningen/löpstyrkan, och vi har valt ut dom vanligaste. Tänk på att starta försiktigt om du är ovan, och kanske väljer du

Daniel, du ger mig hopp igen 🙂

Det är lite åt det hållet jag försöker köra (ditt första exempel), så då är det alltså bara att bita ihop och visa tålamod?

Och våga vila, jag vet. 🙂

Edit:
Oj, tack för den fina förklaringen!!! Gulle dej!

Jag strävar också efter halvtimmen på 5 km. Det saknas lite. Jag springer mest utomhus men har upptäckt att det är väldigt sporrande att köra kortare pass på löpband. Sist jag sprang där fixade jag 5 km på 27 minuter. Även om jag inte gör om det ute än, s