Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningMyter om träning och hälsa
You need to log in to create posts and topics.

Tyngre muskler? Ändrar de densiteten menar du?

Att löpare får mer muskler genom att träna överkroppen betyder inte att löpning ger mer muskler.

Givetvis får man benmuskler av löpning. Mitt exempel med skidåkare var bara ett försök för att visa att även konditionsträning ger muskler.

Däremot stannar nog den muskeluppbyggnaden som man får genom konditionsträning av när man inte längre ökar belastn

Med tyngre avsåg jag att musklernas totala vikt ökar.

Förr i tiden brukade man tala om att löpare fick "osynliga muskler", alltså blev starkare utan synbart större muskelvolym. Jag vet inte om det ligger något i det. Kvinnor som börjar löpträna brukar iofs klaga på att löpningen ger dem spinkigare ben.

Okej, du menar att volymen ökar. Hur mycket muskler tror du man kan lägga på sig genom att springa då?

Mikael, antagligen för att de tappar lite fett.

Har ett vagt minne att en sak som brukar hända utan att mängden muskelfiber ökar är att man får mer vatten i musklerna iaf ett tag efter användning ... men t ex kan man alltså tappa lite fett runt midjan, och samtidigt bli lite "stramare" i bålen, alltså

En vältränad löpare har givetvis väldigt svårt att få någon muskeltillväxt genom löpning. Medans en som t.ex. har väldigt klena muskler får muskeltillväxt genom att bara jogga.

Jag kan ta mig själv som exempel. I 25-årsåldern åkte jag på en sjukdom som g

Lingling, innehållet har bättre prestanda för långvarigt muskelarbete. Men musklerna väger inte mer för det.

Krister, man bygger muskler av att gå upp i vikt (om man inte är helt sängliggande), jogging eller ej.

Skulle det möjligen kunna vara så att TV-programmets primära målgrupp är de som inte tränar alls idag? Och att dessa personer i själva verket skulle må lite bättre genom att röra sig mer på dagarna samt kanske t o m köra de 3 minutrarna med högintensiv tr