Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag tror också på tempoökningar infällda i långpassen. Att lägga in snabba delar i sina långpass, ungefär som folk brukar göra på cykeln. Kör 60 min lugnt, 20 min marafart minus 15 sek, 20 min lugnt, 20 fort eller avsluta och ta sista fem km - milen snabb

Snälla?? Någon??
Finns det verkligen ingen som vet?
Kanske jag är supersämst på att förklara?(#)

Undrar fortfarande på min fråga ingen har svarat däremot har jag fått flera förslag på hur intervallträning kan se ut (tack för det) men kör den igen:

Tror

Alltså, jag skulle vilja svara att det beror både på vad du trivs med och vad du vill uppnå med din löpning (med reservation för att du nämnt detta ovan :-))

Intervallpass eller snabbdistans förbättrar gör dig snabbare på kortare sträckor.

Att "harva på

Jag antar att Kristina vill bli snabbare på milen?
Som konditionsmått.

Det vill jag med så jag undrar lite hur jag med. Det jag gör är att jag tittar på programmen på marathon.se för att springa en mil.
Tittar på vilket mål de har och försöker avgöra var

Och jag menar att från där Kristina befinner sig nu finns det måååånga vägar att bli snabbare på milen...men vilken väg passar bäst för just henne (eller dig)?

Genom intervaller ...eller genom att långsamt öka längden på sina distanspass ...eller genom a

Kristina... jag tycker intervaller är jobbigare än backe....

Att träna backe och intervaller borde inte vara någon fara redan nu... det går ju att smyga in det bitvis i passen lite då och då. Antalet intervaller, farten och längden kan ju varieras och du

Kristina: Den frågan du ställer är egentligen ganska generell. Att dela upp sina pass i intervaller eller att springa i backe kan man göra från dag 1 när man börjar träna. T.ex. så är det ganska vanligt att det är just intervallträning man börjar med. Spr

Sådär, nu har jag tid att fortsätta. 🙂 Utgår från att det du undrar om är ifall du kan köra hårdade intervaller eller backe.

Jag skulle vilja påstå att backträning sliter mindre och är lämpligare att börja med. Om inte annat för att det man i vilket fa

Det är även viktigt att träna löpteknik, både rena teknikpass och backpass ger dig ett bättre löpsteg. Även mosslöpning är bra för löptekniken.

Bra/avslappnad löpstil -> gör dig snabb

Jag körde backintervaller i onsdags - något jag inte är van vid. Har dock i ett år ungerfär kört "vanliga platta" intervaller ungefär en gång i veckan.

Men det hjälpte föga.... Fattade inte hur annorlunda det var för musklerna så jag körde nog för hårt