Quote from Fredrik Närenfors on 11 October 2007, 18:06Dumheter David och det vet du lika väl som mig att man inte får sämre syreupptagningsförmåga av att träna den för mycket.
Att jag har dålig syrupptagningsförmåga beror dels på att jag rökt till jag blev 50 och därtill har ansträngningsastma vilket inte pr
Dumheter David och det vet du lika väl som mig att man inte får sämre syreupptagningsförmåga av att träna den för mycket.
Att jag har dålig syrupptagningsförmåga beror dels på att jag rökt till jag blev 50 och därtill har ansträngningsastma vilket inte pr
Quote from Funbeat user on 11 October 2007, 18:07Hur menar du David?
Hur menar du David?
Quote from Funbeat user on 11 October 2007, 18:53Per: Du lägger kanske för mycket tid på gymmet med spinning o maskiner.
Du kanske behöver öka på med mera långa intervaller ihop med distansträningen under 4-5 timmarspass.
Det bygger inte så mycket volym utan enbart effektiva muskler.
Per: Du lägger kanske för mycket tid på gymmet med spinning o maskiner.
Du kanske behöver öka på med mera långa intervaller ihop med distansträningen under 4-5 timmarspass.
Det bygger inte så mycket volym utan enbart effektiva muskler.
Quote from Funbeat user on 11 October 2007, 19:18Linus,
det finns säkert tusen olika filosofier, detta är bara en. Men eftersom den stämmer bra överens med min egen så tänker jag köra på det här sättet. Om ett år ska du få rapport hur det funkat 🙂
Tanken är att du behöver den här träningen som bas f
Linus,
det finns säkert tusen olika filosofier, detta är bara en. Men eftersom den stämmer bra överens med min egen så tänker jag köra på det här sättet. Om ett år ska du få rapport hur det funkat 🙂
Tanken är att du behöver den här träningen som bas f
Quote from Funbeat user on 11 October 2007, 19:24Per, vad menar du med att träna aerobiskt/V02max?
Per, vad menar du med att träna aerobiskt/V02max?
Quote from Fredrik Närenfors on 11 October 2007, 21:23David jag kör mitt distanspass en gång i veckan hela vintern. Om det inte blir MTB så blir det skidor.
En maskin har jag inte tittat åt sen jag första gången gick in i ett gym. Den styrketräning, fria vikter, jag gör fick jag av Fredrik Eriksson och jag
David jag kör mitt distanspass en gång i veckan hela vintern. Om det inte blir MTB så blir det skidor.
En maskin har jag inte tittat åt sen jag första gången gick in i ett gym. Den styrketräning, fria vikter, jag gör fick jag av Fredrik Eriksson och jag
Quote from Fredrik Närenfors on 11 October 2007, 21:27V02max, syreupptagningsförmåga, den aerobiska motorn.
Intervaller 3-8 minuter med pulsen så nära V02max som möjligt. I alla fall på slutet av varje intervall. Nånstans runt 95% kanske för de flesta.
4-5 minuter vila mellan intervallerna. Exempelvis 5x5
V02max, syreupptagningsförmåga, den aerobiska motorn.
Intervaller 3-8 minuter med pulsen så nära V02max som möjligt. I alla fall på slutet av varje intervall. Nånstans runt 95% kanske för de flesta.
4-5 minuter vila mellan intervallerna. Exempelvis 5x5
Quote from Funbeat user on 11 October 2007, 21:46Ok Per, jag förstår. Själv menar jag nämligen nåt annat när jag pratar om t ex aerobisk kapacitet eller liknande. Då menar jag att man tränar sig på att bli effektiv på att utnyttja fett som substrat med allt vad det innebär. Att utveckla hög effekt på lå
Ok Per, jag förstår. Själv menar jag nämligen nåt annat när jag pratar om t ex aerobisk kapacitet eller liknande. Då menar jag att man tränar sig på att bli effektiv på att utnyttja fett som substrat med allt vad det innebär. Att utveckla hög effekt på lå
Quote from Fredrik Närenfors on 11 October 2007, 22:10Jo det gäller att hålla tungan rätt i mun. Men det du talar om tränar man ju inte med intervaller utan långpass. Däremot så tror jag att syreupptagningsförmågan är viktig för att dessa långpass ska ge det du beskriver. Låg puls och hög effektivitet.
Men d
Jo det gäller att hålla tungan rätt i mun. Men det du talar om tränar man ju inte med intervaller utan långpass. Däremot så tror jag att syreupptagningsförmågan är viktig för att dessa långpass ska ge det du beskriver. Låg puls och hög effektivitet.
Men d
Quote from Funbeat user on 11 October 2007, 22:15Nej, det är främst genom långa lågintensiva pass. Men enligt den filosofin jag nu kör så bör man ha grundat först med aerobisk (lågintensiv, fettförbrännande, kärt barn...) träning innan man ger sig på och nosar strax under mjölksyratröskeln. Inte bara i
Nej, det är främst genom långa lågintensiva pass. Men enligt den filosofin jag nu kör så bör man ha grundat först med aerobisk (lågintensiv, fettförbrännande, kärt barn...) träning innan man ger sig på och nosar strax under mjölksyratröskeln. Inte bara i