Quote from Fredrik Närenfors on 11 October 2007, 14:04"De långsammaste intervaller jag kör är snabbhetsuthållighet och då snackar vi marafart eller lite snabbare. Dessa intervaller kan vara upp till 6-7 km långa med joggvila på 1 km."
Kärt barn har många namn. Det du beskriver är rena rama tröskelintervalle
"De långsammaste intervaller jag kör är snabbhetsuthållighet och då snackar vi marafart eller lite snabbare. Dessa intervaller kan vara upp till 6-7 km långa med joggvila på 1 km."
Kärt barn har många namn. Det du beskriver är rena rama tröskelintervalle
Quote from Funbeat user on 11 October 2007, 14:05Kristina: Köp boken Pulsträning av Camilla Porsman. Den behandlar iofs inte bara intervaller, utan all typ av löpning med pulsklocka. Kanonbra tycker jag - jag har fått massor av bra inspiration ur den. Det är en pocketbok, så den är dessutom billig. 🙂
Kristina: Köp boken Pulsträning av Camilla Porsman. Den behandlar iofs inte bara intervaller, utan all typ av löpning med pulsklocka. Kanonbra tycker jag - jag har fått massor av bra inspiration ur den. Det är en pocketbok, så den är dessutom billig. 🙂
Quote from Lotta W on 11 October 2007, 14:22Per, ungefär hur lång tycker du att joggvilan skall vara? En minut?
Per, ungefär hur lång tycker du att joggvilan skall vara? En minut?
Quote from Fredrik Närenfors on 11 October 2007, 14:29Ja max en minut. Kanske en halv om ni står ut med det.
ATP har en halveringstid på 25 sekunder ungefär. Efter 50 sekunder har vi återställt 75%. Onödigt mycke alltså. Efter 3-4 minuter har vi återställt mer än 90%. Det är därför man ska ha lång vila mella
Ja max en minut. Kanske en halv om ni står ut med det.
ATP har en halveringstid på 25 sekunder ungefär. Efter 50 sekunder har vi återställt 75%. Onödigt mycke alltså. Efter 3-4 minuter har vi återställt mer än 90%. Det är därför man ska ha lång vila mella
Quote from Urban Nilsson on 11 October 2007, 14:32Antingen kör jag så att det ryker om en och kör ståvila på någon minut eller så springer jag 400 fort som 17, joggar 200 osv (den har jag lärt mig av studenternas).
Det går snabbare att bli snabb med 400-ingar tycker jag men kanske inget för marathonuppl
Antingen kör jag så att det ryker om en och kör ståvila på någon minut eller så springer jag 400 fort som 17, joggar 200 osv (den har jag lärt mig av studenternas).
Det går snabbare att bli snabb med 400-ingar tycker jag men kanske inget för marathonuppl
Quote from Funbeat user on 11 October 2007, 14:33Linus,
Jag var nog lite otydlig. På långa intervaller körde de under denna tiden av året på kilometertider som ligger långsammare än marafart. Detta t o m jan kanske. Sen kör de runt marafart. När säsongen närmar sig går det sen ännu fortare. Att jag ble
Linus,
Jag var nog lite otydlig. På långa intervaller körde de under denna tiden av året på kilometertider som ligger långsammare än marafart. Detta t o m jan kanske. Sen kör de runt marafart. När säsongen närmar sig går det sen ännu fortare. Att jag ble
Quote from Funbeat user on 11 October 2007, 15:46Så för att bli snabbare på en viss distans, vad ska försäsongs- och basträningen bestå av när det gäller intervaller jämfört med de sista månaderna/sista månaden innan loppet? Är det alltså ingen mening att köra korta hårda intervaller under basträningen
Så för att bli snabbare på en viss distans, vad ska försäsongs- och basträningen bestå av när det gäller intervaller jämfört med de sista månaderna/sista månaden innan loppet? Är det alltså ingen mening att köra korta hårda intervaller under basträningen
Quote from Fredrik Närenfors on 11 October 2007, 16:42Det där beror nog lite på vad man har för utgångspunkt tror jag. En elitidrottare kanske kör mest tröskelintervall och distanspass under en basträning. Sen börjar han med aerobiska och anarebiska intervaller 5-6 veckor före säsongstart. Och det beror väl
Det där beror nog lite på vad man har för utgångspunkt tror jag. En elitidrottare kanske kör mest tröskelintervall och distanspass under en basträning. Sen börjar han med aerobiska och anarebiska intervaller 5-6 veckor före säsongstart. Och det beror väl
Quote from Funbeat user on 11 October 2007, 17:23Hmm, tål alltså att tänka på lite...
Hmm, tål alltså att tänka på lite...
Quote from Funbeat user on 11 October 2007, 17:39Per: Det är kanske därför som du har dålig syreupptagningsförmåga!
Per: Det är kanske därför som du har dålig syreupptagningsförmåga!