Quote from Funbeat user on 11 October 2007, 22:28Anders: Som jag tidigare påpekat är det inte svårt att hitta på träningsprogram, utan att genomföra dem.
Internet o litteraturen vimlar av dem, men att hitta något som är optimalt för sig själv och genomförbart är tricket.
Jag tycker att resultaten tala
Anders: Som jag tidigare påpekat är det inte svårt att hitta på träningsprogram, utan att genomföra dem.
Internet o litteraturen vimlar av dem, men att hitta något som är optimalt för sig själv och genomförbart är tricket.
Jag tycker att resultaten tala
Quote from Håkan Öhling on 11 October 2007, 22:51Mycket intressant och lärorik diskussion 🙂
Jag vill också bli bättre på främst marathon, men tror att vägen dit för mig går via att bli snabbare på kortare distanser. När jag tränar LSD-pass så springer jag alltid i min marafart. Detta utan att det kä
Mycket intressant och lärorik diskussion 🙂
Jag vill också bli bättre på främst marathon, men tror att vägen dit för mig går via att bli snabbare på kortare distanser. När jag tränar LSD-pass så springer jag alltid i min marafart. Detta utan att det kä
Quote from Funbeat user on 11 October 2007, 23:04David, jag håller fullständigt med dig. Vad som funkar för en person funkar inte för en annan och det är inte lätt att hitta rätt i djungeln. Jag tror man måste hitta ett koncept av träning som man tror på och förstår och som är rimligt. Jag har själv fåt
David, jag håller fullständigt med dig. Vad som funkar för en person funkar inte för en annan och det är inte lätt att hitta rätt i djungeln. Jag tror man måste hitta ett koncept av träning som man tror på och förstår och som är rimligt. Jag har själv fåt
Quote from Funbeat user on 11 October 2007, 23:16Torbjörn, det känns som du skulle snacka med någon rutinerad löptränare om hur du kan gå till väga och kanske få hjälp med ett program. Hur man ska köra under uppbyggnadsfas finns det antagligen flera olika idéer om, men ska man köra enligt periodisering
Torbjörn, det känns som du skulle snacka med någon rutinerad löptränare om hur du kan gå till väga och kanske få hjälp med ett program. Hur man ska köra under uppbyggnadsfas finns det antagligen flera olika idéer om, men ska man köra enligt periodisering
Quote from Fredrik Närenfors on 11 October 2007, 23:20Anders jag är helt enig med dig, tror jag. Vi talar bara om varandra ibland. Det jag dock inte förstår är hur du kan köra lågintensiva intervaller. Det talar ju liksom emot grundtanken i intervallmetodiken. Om intensiteten är så låg så behöver man ju inte
Anders jag är helt enig med dig, tror jag. Vi talar bara om varandra ibland. Det jag dock inte förstår är hur du kan köra lågintensiva intervaller. Det talar ju liksom emot grundtanken i intervallmetodiken. Om intensiteten är så låg så behöver man ju inte
Quote from Funbeat user on 12 October 2007, 08:30Nu ska jag in i något som jag inte alls har belägg för men som jag tror på:
Om man klarar distansen utan att bli sliten men inte kan få upp hastigheten, så tror jag inte att man ska fokusera på distanspass. Det är som att gå, man får inte större muskler
Nu ska jag in i något som jag inte alls har belägg för men som jag tror på:
Om man klarar distansen utan att bli sliten men inte kan få upp hastigheten, så tror jag inte att man ska fokusera på distanspass. Det är som att gå, man får inte större muskler
Quote from Funbeat user on 12 October 2007, 09:41Linus, tack. TACK!
Bra sammanfattning, nu vet jag hur och varför jag ska börja springa intervaller.
Linus, tack. TACK!
Bra sammanfattning, nu vet jag hur och varför jag ska börja springa intervaller.
Quote from Lotta W on 12 October 2007, 09:51Torbjörn, kör du några snabbdistanspass?
Torbjörn, kör du några snabbdistanspass?
Quote from Funbeat user on 12 October 2007, 10:36Du glömde de "Danska" muskelfibrerna som kan allt efter behov bli röda eller vita.
De som har lite mitokondrier och kapillärer bör köra mer distans.
Det fodras att man mixar träningen i periodiserad form.
Du glömde de "Danska" muskelfibrerna som kan allt efter behov bli röda eller vita.
De som har lite mitokondrier och kapillärer bör köra mer distans.
Det fodras att man mixar träningen i periodiserad form.
Quote from Funbeat user on 12 October 2007, 11:21Per, fram tills förra veckan tyckte jag också det, men det beror ju på vad man menar med grundtanken. Jag hade tänkt mig en försäsongsträning med lågintensiva (60-150 min) pass plus eventuellt lite backpass, absolut inte intervaller för jag likställde det
Per, fram tills förra veckan tyckte jag också det, men det beror ju på vad man menar med grundtanken. Jag hade tänkt mig en försäsongsträning med lågintensiva (60-150 min) pass plus eventuellt lite backpass, absolut inte intervaller för jag likställde det