Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Mitt längsta långpass inför första maran var 26km. Det är viktigare med många långpass regelbundet än några få jättelånga.

Ett halvdussin 24-kilometrare, där du är innan relativt fräsch efter varje pass, gör mera nytta än ett 42k-pass där du kanske är skadad, sänkt och less efteråt.

De tusentalet löpare som tog slut runt 30 km på senaste Stockhomsmaran förbannar nog Szalkai för det där upplägget. Min rekommendation är att lägga in minst ett (1) pass på +35 km före första tävlingen (4-6 veckor före). Om inte annat så för att lära sig

Folk tar slut runt 30 km för de är för dåligt uthållighetstränade, eller för att de sprungit för fort - inte för att de har för få 35 km-pass i benen. Självklart kan man få bra uthållighetsträning genom att springa 35 km-pass också, men jag tror mera på k

Tror ni inte i alla fall psykiskt att det är bättre att ha sprungit uppåt 35 km nån gång innan maran?

Så kände jag inför halmaran. Hade bara sprungit en mil som längst, och sen när jag väl fick till ett långpass på 16-17 km tre veckor innan varvet så kän

Visst - men det är också bra psykiskt att veta att "vanlig" uthållighetsträning ger samma förmåga 🙂

Den mentala biten är oftast underskattad. Just vetskapen om att man klarat en nästan lika lång sträcka är svår att ersätta med något annat. Jag känner tyvärr flera personer som bara sprungit en mara i sitt liv och aldrig mer vill göra om det eftersom de u

Jag började springa i mars 2008, sprang min första mil på midnattsloppet 2008, min första halvmara i mars 2009 och min första mara nu i maj. med andra ord har jag varit löpare i typ 15 månader. Vill man så kan man. Så är det bara 🙂

Tror att det är skillnad på att springa ett marathon och komma runt ett marathon.

Att klara det på 6 timmar motsvarar över 8½ min/km. Det är långt ifrån vad man springer i vanliga fall.

@Linda
Att din kropp klarade ökningen innebär inte att andra klarar

Erik, vad är det för fel på att klara en mara i det tempot?