Quote from Funbeat user on 14 June 2012, 08:46Nej, även om uttrycket är lite klumpigt så har man 1) inte delat inte grupper HIERARKISKT och 2) inte diskuterat ras, så hur det kan vara rasistsikt förstår jag inte.
Om man säger att en svensk är bättre än en neger så har man delat grupperna hierarkiskt.
Nej, även om uttrycket är lite klumpigt så har man 1) inte delat inte grupper HIERARKISKT och 2) inte diskuterat ras, så hur det kan vara rasistsikt förstår jag inte.
Om man säger att en svensk är bättre än en neger så har man delat grupperna hierarkiskt.
Quote from Funbeat user on 14 June 2012, 08:46Ok, K-G, då missuppfattade jag ditt inlägg i troll-tråden. Trodde att du var upprörd över att blivit kallad rasist.
Ok, K-G, då missuppfattade jag ditt inlägg i troll-tråden. Trodde att du var upprörd över att blivit kallad rasist.
Quote from Catharina Brattlin on 14 June 2012, 08:48Christer, jag tror att om Du sa "Din jävla brevbärare" till Din brevbärare, så hade han nog känt sig lika ledsen och kränkt som om Du hade sagt samma sak till en mörkhyad människa, fast bytt ut ordet brevbärare mot neger. Eller vad tror Du?
F ö håller ja
Christer, jag tror att om Du sa "Din jävla brevbärare" till Din brevbärare, så hade han nog känt sig lika ledsen och kränkt som om Du hade sagt samma sak till en mörkhyad människa, fast bytt ut ordet brevbärare mot neger. Eller vad tror Du?
F ö håller ja
Quote from Funbeat user on 14 June 2012, 08:49"Lite klumpigt"?
Äh, nu avslutar jag min medverkan i den här tråden och andra liknande.
"Lite klumpigt"?
Äh, nu avslutar jag min medverkan i den här tråden och andra liknande.
Quote from Catharina Brattlin on 14 June 2012, 08:52Synd Per, jag trodde att Du visste varför Du anser att ordet är kränkande och varför det kan väcka anstöt.
Synd Per, jag trodde att Du visste varför Du anser att ordet är kränkande och varför det kan väcka anstöt.
Quote from Funbeat user on 14 June 2012, 09:11Galghumor.
Jag har papper uppifrån att mitt namn K-G kan väcka anstöt. (t+)
Ni tror jag bluffar.
NIX.
Galghumor.
Jag har papper uppifrån att mitt namn K-G kan väcka anstöt. (t+)
Ni tror jag bluffar.
NIX.
Quote from Funbeat user on 14 June 2012, 09:11Det här med "En svensk är en svensk. En neger är en neger." - vad blir man då om man har en mörkhyad förälder och en svensk förälder? Är man en sveger?
Man kan inte dela upp folk så här. Det finns mängder med folk i Sverige som nog måste klassas som "sv
Det här med "En svensk är en svensk. En neger är en neger." - vad blir man då om man har en mörkhyad förälder och en svensk förälder? Är man en sveger?
Man kan inte dela upp folk så här. Det finns mängder med folk i Sverige som nog måste klassas som "sv
Quote from Elias Engqvist on 14 June 2012, 09:12Sylvia, det är inte i slutändan vad DU SJÄLV tycker - det är vad som är allmänt accepterat.
Se vad språknämnden säger:
fråga
Är neger neutralt? Kan det t.ex. användas i en polisrapport?
svar
Nej, neger är inte neutralt. Det bör inte användas i polisra
Sylvia, det är inte i slutändan vad DU SJÄLV tycker - det är vad som är allmänt accepterat.
Se vad språknämnden säger:
fråga
Är neger neutralt? Kan det t.ex. användas i en polisrapport?
svar
Nej, neger är inte neutralt. Det bör inte användas i polisra
Quote from Funbeat user on 14 June 2012, 09:28Exakt som Christer säger. Vad är svårt i detta? Ska vi ifrågasätta ALLT som vi kommit överens om vara god sed?
Exakt som Christer säger. Vad är svårt i detta? Ska vi ifrågasätta ALLT som vi kommit överens om vara god sed?
Quote from Funbeat user on 14 June 2012, 09:30Nu vet jag inte om du hängt med simforumet i Sylvia, men det har stötts och blötts rätt länge om en viss person är troll eller inte. Det finns en lång historia sedan innan n-tråden stardades... Kunnigt folk har också lämnat gruppen, lite tråkigt tycker ja
Nu vet jag inte om du hängt med simforumet i Sylvia, men det har stötts och blötts rätt länge om en viss person är troll eller inte. Det finns en lång historia sedan innan n-tråden stardades... Kunnigt folk har också lämnat gruppen, lite tråkigt tycker ja