Quote from Elias Engqvist on 14 June 2012, 09:53Men läste du inte vad jag skrev? Det är inte fråga om att resonera - orden får betydelse och denna betydelse ändras genom tiden.
Det spelar ju ingen roll om JAG bestämmer mig för en betydelse av ett ord om "alla" andra anser att det betyder något annat.
Men läste du inte vad jag skrev? Det är inte fråga om att resonera - orden får betydelse och denna betydelse ändras genom tiden.
Det spelar ju ingen roll om JAG bestämmer mig för en betydelse av ett ord om "alla" andra anser att det betyder något annat.
Quote from Funbeat user on 14 June 2012, 10:10K-G:
Vi har aldrig pratat med varandra förut och jag har inte varit involverad i tidigare nämnda trådar, så jag vet inte riktigt varför du kommer dragande med argumenten som du gör.
Men jag måste fråga, om 99% av alla personer i världen accepterar männi
K-G:
Vi har aldrig pratat med varandra förut och jag har inte varit involverad i tidigare nämnda trådar, så jag vet inte riktigt varför du kommer dragande med argumenten som du gör.
Men jag måste fråga, om 99% av alla personer i världen accepterar männi
Quote from Catharina Brattlin on 14 June 2012, 10:13I och med att ordet neger (numera) anses vara kränkande och man själv har accepterat normen har man, per automatik, sagt ja till det som ordet symboliserar och hur det uppfattas? Det har blivit en absolut sanning? Är ordet negress lika kränkande?
Jodå, F
I och med att ordet neger (numera) anses vara kränkande och man själv har accepterat normen har man, per automatik, sagt ja till det som ordet symboliserar och hur det uppfattas? Det har blivit en absolut sanning? Är ordet negress lika kränkande?
Jodå, F
Quote from Jonny Persson on 14 June 2012, 10:21Ett test man kan göra är ju alltid att kalla en person eller grupp för något ansikte mot ansikte och se hur dom reagerar. Eller för sin egen säkerhets skull bara föreställa sig hur dom skulle reagera.
Börja att testa med att fråga "hur mår brevbäraren id
Ett test man kan göra är ju alltid att kalla en person eller grupp för något ansikte mot ansikte och se hur dom reagerar. Eller för sin egen säkerhets skull bara föreställa sig hur dom skulle reagera.
Börja att testa med att fråga "hur mår brevbäraren id
Quote from Funbeat user on 14 June 2012, 10:22@Malin (t+)
@Malin (t+)
Quote from Funbeat user on 14 June 2012, 10:24Sylvia:
Ang. brevbärar-exemplet. Jag jobbar på kundservice och råkar ibland ut för otrevliga människor. Kan ju säga att det är en DEFINITIV skillnad på att bli kallad ex. "Jävla telefonsäljar-jävel!" och att bli kallad "Jävla hora!" Så om din hypotetiska
Sylvia:
Ang. brevbärar-exemplet. Jag jobbar på kundservice och råkar ibland ut för otrevliga människor. Kan ju säga att det är en DEFINITIV skillnad på att bli kallad ex. "Jävla telefonsäljar-jävel!" och att bli kallad "Jävla hora!" Så om din hypotetiska
Quote from Funbeat user on 14 June 2012, 10:34Sylvia,
Du ställer en fråga om hur kränkt en brevbärare respektive mörkhyad blir om den tilltalas enligt Christers exempel. På individnivå kan det såklart skilja mycket men på gruppnivå kan en fingervisning om svaret ligga i:
"Den som i uttalande eller i
Sylvia,
Du ställer en fråga om hur kränkt en brevbärare respektive mörkhyad blir om den tilltalas enligt Christers exempel. På individnivå kan det såklart skilja mycket men på gruppnivå kan en fingervisning om svaret ligga i:
"Den som i uttalande eller i
Quote from Catharina Brattlin on 14 June 2012, 10:39Jo, Malin, jag är med på hur Du menar. Men det jag frågar mig VARFÖR har det blivit så, när det förut var helt OK att använda ordet i sagoböcker och i samband med Pippi Långstrump? Hora har väl, mig veterligen, aldrig känts OK att kalla folk?
Jag är själ
Jo, Malin, jag är med på hur Du menar. Men det jag frågar mig VARFÖR har det blivit så, när det förut var helt OK att använda ordet i sagoböcker och i samband med Pippi Långstrump? Hora har väl, mig veterligen, aldrig känts OK att kalla folk?
Jag är själ
Quote from Funbeat user on 14 June 2012, 10:42Vad ett ord betyder ordagrant och hur det används är två olika saker. Detta kan även skilja regionalt. (Polack är ett skällsord i Tyskland. Kär(r)ing är ett annat bra exempel.)
Eller på aktuellt förekommande tema: http://sverigesradio.se/sida/artikel.asp
Vad ett ord betyder ordagrant och hur det används är två olika saker. Detta kan även skilja regionalt. (Polack är ett skällsord i Tyskland. Kär(r)ing är ett annat bra exempel.)
Eller på aktuellt förekommande tema: http://sverigesradio.se/sida/artikel.asp
Quote from Funbeat user on 14 June 2012, 11:04Sylvia:
Astrid Lindgren är född i början av 1900-talet började skriva sina böcker på 1940-talet i en tid då rasbiologin i mångt och mycket var accepterad och sågs som giltig av samhället. Rasbiologin förlorade sing legitimitet efter Ansra Världskriget al
Sylvia:
Astrid Lindgren är född i början av 1900-talet började skriva sina böcker på 1940-talet i en tid då rasbiologin i mångt och mycket var accepterad och sågs som giltig av samhället. Rasbiologin förlorade sing legitimitet efter Ansra Världskriget al