Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumNyheter från FunBeatNya användarvillkor
You need to log in to create posts and topics.

Varför krångla till det? Kan man inte rakt av kalla dem "boy"?
(Obs IRONI!!! Vill inte bli avstängd pga rashets! Det får bli pga något annat i så fall)

"Om jag har förstått IceMan rätt (endast i tredje hand) så är han ute och far efter att det kanske kan finnas någon fysisk/biologisk orsak att till att mörkhydade inte är med i lika många simtävlingar."

Malin, så har jag också tolkat trådens begynnelse,

En undran:
Vad säger spansktalande personer när de talar om svarta människor på sitt språk och hur uppfattas det?
Jag kan inte spanska men jag vet att svart heter negro, därav min fundering?

Ytterligare en:
Vad ska man kalla en person från Nigeria?
Nige

Ordet ”nigger” spåras till det latinska ”niger” som betyder svart. Det etablerades som ett nedsättande rasistiskt uttryck under slaveriet, en markering från vita slavägare att svarta var att betrakta som underlägsna människor.

Ordet blev mindre rumsrent

Sylvia:

Jag vet inte hur jag ska förklara det tydligare än vad jag redan har gjort. Att kalla någon neger är inte deskriptivt. Det betyder inte bara "en mörkhyad person" det är ett nedsättande ord om personer med mörk hy. Det här är något som de allra fl

Ola, vad har slavägare för bäring i en svensk kontext? Vi har inte haft slaveri i Sverige sedan träldomens avskaffande.

Snickare heter även Spikidrivningsintendent numer.

Malin: det du säger om handikappad/funktionsskillnad klargör vad det handlar om: grupper som det av en eller annan anledning uppfattas som känsligt att tala om. En del yrkesgrupper berörs av samma fenomen. Alla har de det gemensamt att när man väl har bör

Gott så Malin. Jag gick inte in i diskussionen för att diskutera neger eller färgad utan för att jag tyckte att Mikael S sammanfattade min syn på denna tråden ganska så bra.

Vad säger att det är OK att hetsa en person publikt, som gjordes i den tråden o

st Barthelmy var svensk slavkoloni fram till 1877. Den 9 oktober 1847 Kungörs att slaveriet är avskaffat. Vi var högsta grad delaktiga i slavhandeln från Afrika. Läs gärna Göran Skyttes bok " Kungliga svenska slaveriet" Senare forskning i bl.a arkiv från