Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumNyheter från FunBeatNya användarvillkor
You need to log in to create posts and topics.

Det verkar som om det stora flertalet missade TS första inlägg.
Dags med "rött kort"?

I dessa tider gäller det att ha en lämplig vokabulär med tanke på mottagarna.

Lyd Gazzah. (#)

Jag är ju heller helsvensk så jag har samma problem.

Skillnaden ligger i att norrmän inte hade betecknats som last. Det gjordes försök att ordet inte hade negativ betydelse i historisk tid vilket jag anser att det har när det används som det gjordes.

12-20 000 är mycket människor.

Jag tycker inte det är

Tomas: för egen del använder jag inte ordet, bortsett från i metadiskussioner som den här, och som del i benämningen för ett välkänt bakverk. Men jag tycker inte att det är rätt och riktigt att användandet av ett ord som, faktiskt, till relativt nyligen a

Roger, jag förstår inte hur du resonerar här. Tror du inte att de svenskar som togs som slavar av arabiska pirater under 17- och 1800-talen betraktades som last?

Antagligen användes ett nedvärderande ord av dessa pirater. Tror dock inget levt kvar in i modern tid och nu fortfarande används. Att den ena gör fel gör det väl inte mer rätt för den andra att göra fel.

Nu går jag ut i solen

Förstår fortfarande inte varför en nedvärderande benämning måste ha använts? Kan de inte lika gärna ha använt något ord med betydelsen "nordbor", "européer", "vita" el. dyl.?

Trevligt att det är sol hos dig, Roger, hoppas att den hinner komma hitåt till

Jens: "Ibland kan man nästan börja undra var fördomarna sitter djupast egentligen, hos användarna av de förbjudna orden, eller hos dem som blir mest upprörda"

Spot on (V)

Jag får ibland känslan att den svenska diskussionen om ordet neger färgats av den

"Problemet med rasism är ju inte om någon säger neger, utan att somliga tycker att folk med viss hudfärg är mindre värda."

Fast det kan ju bli ett problem om den intet ont anande personen inte alls nåtts av insikten att ordet "neger" i princip kidnappats

Mikael:
Det var lite av min poäng också.
Sedan jag har också ställt exakt samma fråga.
Jag tävlade i simning under 70-talet för min skol/borough Westminster i London.
Min bästa vän är svart och jag ställde samma fråga till honom. Varför se man aldrig sva