Quote from Funbeat user on 14 June 2012, 17:44Fredrik: När skedde detta kidnappande egentligen? Som jag uppfattar skedde peststämplandet av n-ordet snarare uppifrån, och, som Mikael skriver, med argument hämtade från situationen i det stora landet västerut.
Edit: lade till uteglömda ord
Fredrik: När skedde detta kidnappande egentligen? Som jag uppfattar skedde peststämplandet av n-ordet snarare uppifrån, och, som Mikael skriver, med argument hämtade från situationen i det stora landet västerut.
Edit: lade till uteglömda ord
Quote from Funbeat user on 14 June 2012, 18:15Jens,
Jag efterlyste källor som styrker att ordet "neger" inte har den värdeladdning som jag hävdar. Hur det fått värdet är egalt, frågan som betyder något är om det har den laddningen eller inte. Vad har du för svar på det?
Jens,
Jag efterlyste källor som styrker att ordet "neger" inte har den värdeladdning som jag hävdar. Hur det fått värdet är egalt, frågan som betyder något är om det har den laddningen eller inte. Vad har du för svar på det?
Quote from Funbeat user on 14 June 2012, 18:22Man hör ibland sportkommentatorer prata om "negresser". Av någon anledning verkar "negress" vara ok att säga men inte "n*ger". Varför kan man undra?
Man hör ibland sportkommentatorer prata om "negresser". Av någon anledning verkar "negress" vara ok att säga men inte "n*ger". Varför kan man undra?
Quote from Funbeat user on 14 June 2012, 18:34IcaMan:
Om ordet negress är OK att använda eller inte har jag inte något bra svar på. Men det borde stå ganska klart att ordet neger bär med sig en negativ klang och ett nedvärderande budskap. Det har framkommit flera oberoende källor som stöd för detta.
IcaMan:
Om ordet negress är OK att använda eller inte har jag inte något bra svar på. Men det borde stå ganska klart att ordet neger bär med sig en negativ klang och ett nedvärderande budskap. Det har framkommit flera oberoende källor som stöd för detta.
Quote from Funbeat user on 14 June 2012, 18:34Fredrik: Först skriver du "Fast det kan ju bli ett problem om den intet ont anande personen inte alls nåtts av insikten att ordet "neger" i princip kidnappats av rasisterna och fyllts med deras värderingar av mörkhyade."
Och sedan: "Hur ordet har fått si
Fredrik: Först skriver du "Fast det kan ju bli ett problem om den intet ont anande personen inte alls nåtts av insikten att ordet "neger" i princip kidnappats av rasisterna och fyllts med deras värderingar av mörkhyade."
Och sedan: "Hur ordet har fått si
Quote from Funbeat user on 14 June 2012, 21:16Jens,
"Lite motsägelsefullt, inte sant?"Nej, såklart inte. Inte det minsta.
Vilka värden just du och jag lägger i ord är ju bara relevant de gånger vi enbart kommunicerar med varandra. Kommunicerar man mer allmänt (som t ex på FB) bör man vara medveten
Jens,
"Lite motsägelsefullt, inte sant?"
Nej, såklart inte. Inte det minsta.
Vilka värden just du och jag lägger i ord är ju bara relevant de gånger vi enbart kommunicerar med varandra. Kommunicerar man mer allmänt (som t ex på FB) bör man vara medveten
Quote from Elias Engqvist on 14 June 2012, 21:36Struket
Struket
Quote from Funbeat user on 14 June 2012, 23:28Fredrik: Först så argumenterar du på ett sätt som visar att du antingen inte läst vad jag skriver, eller väljer att aktivt bortse från det. Sedan påstår du att jag ägnar mig åt struntprat... tråkigt.
Fredrik: Först så argumenterar du på ett sätt som visar att du antingen inte läst vad jag skriver, eller väljer att aktivt bortse från det. Sedan påstår du att jag ägnar mig åt struntprat... tråkigt.
Quote from Funbeat user on 15 June 2012, 01:54@Fredrik: "Ett antal vederhäftiga källor kring ordets nuvarande värdebärande har kommit fram i tråden."
Nej, det är inte sant. Ett antal starka ÅSIKTER kring ordets nuvarande värdebärande har kommit fram, vilket inte är samma sak. Bara för att man känner
@Fredrik: "Ett antal vederhäftiga källor kring ordets nuvarande värdebärande har kommit fram i tråden."
Nej, det är inte sant. Ett antal starka ÅSIKTER kring ordets nuvarande värdebärande har kommit fram, vilket inte är samma sak. Bara för att man känner
Quote from Funbeat user on 15 June 2012, 07:56Men på 1970-talet fanns det nästan inga afrikaner i Sverige, så då blir det nästan som att prata om marsianer. Den som tycker att det känns OK att använda ordet neger föreslår att göra så här: Kom hem till mej och lek lite med min 7-åriga son som är född
Men på 1970-talet fanns det nästan inga afrikaner i Sverige, så då blir det nästan som att prata om marsianer. Den som tycker att det känns OK att använda ordet neger föreslår att göra så här: Kom hem till mej och lek lite med min 7-åriga son som är född