Quote from Funbeat user on 15 June 2012, 08:23Det är väldigt enkelt. Om majoriteten av en grupp inte uuppskattar en benämning så använder man den inte - utom möjligen vad beträffar kriminella.
Etymologiskt så är ursprungsbetydelsen av n-ordet "slav", träl, handelsvara. En grupp slavar må så vara, men
Det är väldigt enkelt. Om majoriteten av en grupp inte uuppskattar en benämning så använder man den inte - utom möjligen vad beträffar kriminella.
Etymologiskt så är ursprungsbetydelsen av n-ordet "slav", träl, handelsvara. En grupp slavar må så vara, men
Quote from Funbeat user on 15 June 2012, 09:07Tack Lingling Ling för ditt balanserade och insiktsfulla inlägg i den här tråden, som snarare blivit en debatt.
Tack Lingling Ling för ditt balanserade och insiktsfulla inlägg i den här tråden, som snarare blivit en debatt.
Quote from Funbeat user on 15 June 2012, 09:37Lingx3: (t+)
Lingx3: (t+)
Quote from Funbeat user on 15 June 2012, 11:26Skulle tro att de som finns på Funbeat plus alla andra ställen har en positiv syn på andra människor oavsett färg och kön. I varje fall en klar majoritet.
Finns det någon medlem på Funbeat som är svart?
Vore intressant att veta hur många.
Kanske någon a
Skulle tro att de som finns på Funbeat plus alla andra ställen har en positiv syn på andra människor oavsett färg och kön. I varje fall en klar majoritet.
Finns det någon medlem på Funbeat som är svart?
Vore intressant att veta hur många.
Kanske någon a
Quote from Funbeat user on 15 June 2012, 11:29Precis, Lingling Ling! Så enkelt är det.
Precis, Lingling Ling! Så enkelt är det.
Quote from Funbeat user on 15 June 2012, 11:40K-G:
Med tanke på debatten som förs här, hur sugen tror du någon ev. blir på att ställa sig upp och säga "hej hej, jag är en såndäringa neger ni snackar om."?
Då blir det ju dessutom som om den personen ska representera ALLA mörkhyade och vad de tycker
K-G:
Med tanke på debatten som förs här, hur sugen tror du någon ev. blir på att ställa sig upp och säga "hej hej, jag är en såndäringa neger ni snackar om."?
Då blir det ju dessutom som om den personen ska representera ALLA mörkhyade och vad de tycker
Quote from Funbeat user on 15 June 2012, 11:45Visst skiftar betydelsen av ord. Men man bör nog också vara lite ödmjuk över att ordens betydelse förändras i olika takt inom olika delar av världen och bland olika grupper av människor. Speciellt problematiskt blir det om man fördömmer personer som använ
Visst skiftar betydelsen av ord. Men man bör nog också vara lite ödmjuk över att ordens betydelse förändras i olika takt inom olika delar av världen och bland olika grupper av människor. Speciellt problematiskt blir det om man fördömmer personer som använ
Quote from Funbeat user on 15 June 2012, 11:47Krister:
Om det hade varit ett annat ord hade jag kanske förstått det. Men att det här ordet inte är okej att använda kan ju knappast ha gått någon förbi, oavsett deras personliga åsikter om den utvecklingen.
Krister:
Om det hade varit ett annat ord hade jag kanske förstått det. Men att det här ordet inte är okej att använda kan ju knappast ha gått någon förbi, oavsett deras personliga åsikter om den utvecklingen.
Quote from Funbeat user on 15 June 2012, 11:58Malin:
Att det ordet inte bör användas har gått in även hos en gammal gubbe som jag. Men däremot använder jag fortfarande ordet indian trots att det tydligen är på väg att bli ej PK. Men det är bara en tidsfråga innan det blir rasiststämplat.
Malin:
Att det ordet inte bör användas har gått in även hos en gammal gubbe som jag. Men däremot använder jag fortfarande ordet indian trots att det tydligen är på väg att bli ej PK. Men det är bara en tidsfråga innan det blir rasiststämplat.
Quote from Funbeat user on 15 June 2012, 12:30Malin F.
Nu finns det ju personer här som vet hur vi andra skall lyda, så vad gör det om 10 svarta ställs mot 10 "som vet bäst".Tror du att det bara finns 1 här?
I vintras var jag en dag ute och gick med 6 andra. Alla svarta. I Florida. Frågan om ras
Malin F.
Nu finns det ju personer här som vet hur vi andra skall lyda, så vad gör det om 10 svarta ställs mot 10 "som vet bäst".
Tror du att det bara finns 1 här?
I vintras var jag en dag ute och gick med 6 andra. Alla svarta. I Florida. Frågan om ras