Quote from Catharina Brattlin on 14 June 2012, 11:10Fredrik, jag vet inte om Du har läst den aktuella tråden men titeln var så här:
"Varför finns det inga negrer inom simeliten?"
Jag kan inte utläsa varken hot eller missaktning, utan Ice Man skulle lika gärna kunnat fråga "Varför finns det inga muslimer
Fredrik, jag vet inte om Du har läst den aktuella tråden men titeln var så här:
"Varför finns det inga negrer inom simeliten?"
Jag kan inte utläsa varken hot eller missaktning, utan Ice Man skulle lika gärna kunnat fråga "Varför finns det inga muslimer
Quote from Funbeat user on 14 June 2012, 11:12Sylvia:
Men det är ju faktiskt skillnad på ens trosuppfattning (vald) och ens hudfärg (medfödd). Det blir ju en himla skillnad i vad frågeställningen betyder då.
Sylvia:
Men det är ju faktiskt skillnad på ens trosuppfattning (vald) och ens hudfärg (medfödd). Det blir ju en himla skillnad i vad frågeställningen betyder då.
Quote from Funbeat user on 14 June 2012, 11:15Sylvia,
Jag kommenterade ditt oförstående i frågan om brevbärare/neger. Bemöt gärna det istället för att fly till annat. Hoppas du genom det kan förstå skillnaden i vilka värden olika benämningar bär.Fast Mackan illustrerade det mycket elegantare.
Sylvia,
Jag kommenterade ditt oförstående i frågan om brevbärare/neger. Bemöt gärna det istället för att fly till annat. Hoppas du genom det kan förstå skillnaden i vilka värden olika benämningar bär.
Fast Mackan illustrerade det mycket elegantare.
Quote from Funbeat user on 14 June 2012, 11:22Jag fattar inte hur nån kan försvara användandet av ett ord som är kränkande för många människor. Jag tror inte att någon vuxen person i Sverige är så okunnig att man inte känner till det här ordets historia. Här är en länk till någon som kan säga det bät
Jag fattar inte hur nån kan försvara användandet av ett ord som är kränkande för många människor. Jag tror inte att någon vuxen person i Sverige är så okunnig att man inte känner till det här ordets historia. Här är en länk till någon som kan säga det bät
Quote from Catharina Brattlin on 14 June 2012, 11:27Malin, inte om man läser vad Fredrik skrev ang lagen, som skyddar från att bli missaktad och hotad på grund av bl a trosbekännelse. Eller tolkade jag den fel?
Absout, Fredrik, var det snyggt formulerat, det Mackan skrev. Mitt svar där är att jag tilltala
Malin, inte om man läser vad Fredrik skrev ang lagen, som skyddar från att bli missaktad och hotad på grund av bl a trosbekännelse. Eller tolkade jag den fel?
Absout, Fredrik, var det snyggt formulerat, det Mackan skrev. Mitt svar där är att jag tilltala
Quote from Funbeat user on 14 June 2012, 11:31"Anledningen till att vi i Sverige fortfarande har en diskussion om ordets vara eller icke vara – som man i andra västerländska länder kommit långt bortom – beror nog på svenskars svårighet att se Sveriges roll i det historiska sammanhang där rasismen spe
"Anledningen till att vi i Sverige fortfarande har en diskussion om ordets vara eller icke vara – som man i andra västerländska länder kommit långt bortom – beror nog på svenskars svårighet att se Sveriges roll i det historiska sammanhang där rasismen spe
Quote from Funbeat user on 14 June 2012, 11:42Sylvia:
"Malin, inte om man läser vad Fredrik skrev ang lagen, som skyddar från att bli missaktad och hotad på grund av bl a trosbekännelse. Eller tolkade jag den fel?"
Fredrik har citerat lagtexten. Om jag har förstått IceMan rätt (endast i tredje hand
Sylvia:
"Malin, inte om man läser vad Fredrik skrev ang lagen, som skyddar från att bli missaktad och hotad på grund av bl a trosbekännelse. Eller tolkade jag den fel?"
Fredrik har citerat lagtexten. Om jag har förstått IceMan rätt (endast i tredje hand
Quote from Funbeat user on 14 June 2012, 11:56Saken är ju den att fram till någon gång på 70- eller 80-talet (gissar jag, jag är själv född på 70-talet) var ju neger inte ett ord som var entydigt förknippat med nedsättande konnotationer. Det var en neutral benämning, som väl nu har ersätts av svart,
Saken är ju den att fram till någon gång på 70- eller 80-talet (gissar jag, jag är själv född på 70-talet) var ju neger inte ett ord som var entydigt förknippat med nedsättande konnotationer. Det var en neutral benämning, som väl nu har ersätts av svart,
Quote from Lena O on 14 June 2012, 12:14Inte för att lägga tändvätska på diskussionen men ordet neger fattas enbart av Svenska och svensktalande eller hur?
Är det då skillnad i ursprung och användandet historisk och idag av orden
Nigger och Neger?
Inte för att lägga tändvätska på diskussionen men ordet neger fattas enbart av Svenska och svensktalande eller hur?
Är det då skillnad i ursprung och användandet historisk och idag av orden
Nigger och Neger?
Quote from Funbeat user on 14 June 2012, 12:23Gazzah: jag tror inte att "nigger", till skillnad från "neger", någonsin har varit en neutral benämning.
Gazzah: jag tror inte att "nigger", till skillnad från "neger", någonsin har varit en neutral benämning.