Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumNyheter från FunBeatNya användarvillkor
You need to log in to create posts and topics.

K-G skrev i någon av alla dessa trådar något i stil med - vad spelar det för roll vilket ord man använder det är ju bara ord...

Men ord är det vi använder för att kommunicera - ord kan vara farliga eller trevliga. Man kan döda med ord!

Jag undrar om man

Tomas: (t+)

Det är väl egentligen precis det jag undrar också; varför i hela friden fortsätta använda det ordet när det uppenbarligen kan väcka anstöt? Och jag vill inte ens börja diskutera chokladbollar.

Att använda ord som neger är som att säga: "jag tänker köra på vänster sida, det finns inga vettiga skäl mot". Visst, "neger" betyder svart, därmed borde dom vara lika OK. Men "tjej" och "hora" är också synonymer ursprungligen.

Tiden ger ord viss laddni

...och så undrar jag en sak till: Om det nu inte är så farligt vad man blir kallad, varför blir då vissa upprörda av att bli kallade rasister?

"Rasism är en indelning av människor i ett hierarkiskt system av raser" - källa: det allsvetande wiki...

Men att uppröras över att någon använder ordet neger utan att ens veta om någon faktiskt blev kränkt, men samtidigt inte uppröras över att det startas en tråd där en medlems vara eller icke-vara på denna site diskuteras tyder på en i mina ögon ganska märk

"Rasism är en indelning av människor i ett hierarkiskt system av raser"

HIERARKISKT system av RASER.

Att dela in folk i grupper är alltså inte rasism. Hudfärg, nationalitet, utbildning, kön, första bokstaven i efternamnet. Vi delar ofta in folk i olika

Som jag sagt nån annanstans så har jag inte sagt något om, eller i, den tråden som handlade om uteslutning/avstängning. Däremot tycker jag inte att användandet av det ordet är ok. Hur ska man veta om någon tar anstöt? Ska man fråga först? Nej, man låter b

Det verkar som att IceMan uppnått sitt syfte.

Känner mig minst sagt inblandad.
Förtydligande då jag ej hänger med vem/vad som åsyftas hela tiden.

Jag blev ej upprörd av att kallas rasist av en för mig okänd människa.
Än en gång: Jag använder ej ordet n. officiellt.
Håller helt med om att ej väcka

Jo, ni behöver nog inte förklara för mig varför man inte vill bli kallad rasist. Jag skulle verkligen inte vilja bli det. Min poäng är ju att genom att säga "En svensk är en svensk. En neger är en neger." så gör man ju just det. Ordet har ju genom histori