Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

En av de större förbättringen som gjorts senaste 10-20 åren för oss löpare, som jag tycker, är möjligheterna till bra komplement för vinterträningen. Löpbanden har blivit MYCKET bättre, antalet inomhushallar har ökat och idag har många (kanske de flesta)

Samma sak är det självklart inte. Men om löpband nämns så blir den omedelbara reaktionen för somliga att framföra att löpband är förkastligt, whatsoever. Men det är lika märkligt att framföra repliker i längd av doktorsavhandlingar i argumentation att löp

"att löpband är same-same som utelöpning"

Jag har sagt saker som:
...som man kan kompensera hyfsat för med 1% lutning...
...möjligen inte 100%-igt, men verkligen inte befängt...
...att springa på löpband är _ett_ sätt bland flera att bedriva löpträning..

Bra innlägg det sista, lite konkreta tips vad det som det gällde från början, så finns fler tips så mottages det gärna.:D

Och tillsammans med riktig löpning på riktiga underlag och med riktiga vädersvängningar - varmt, kallt, blött, blåsigt, whatever - så kan denna kombination förbereda riktigt bra till tävlingar under de mest skiftande förhållanden.

Förutsatt att individen

Fattar bara inte hur man kan lägga ner så mycket energi på att säga att nån har fel utan ha nåt eget att komma med! Om inte Svens enkla 1%-regel duger så säg då hur man annars ska göra, eller byt tråd.

Janne, eftersom du inte får ont när du springer uto

Jag föredrar att öka hastigheten på löpbandet istället för att ha lutning. Men det är ju en smaksak.

Jag också.

0% = svagt utför
0.5% = ngt utför
1.0% = som ute
1.5% = svagt uppför
2% = lite backe

Jag har hellre ordentlig lutning på bandet än ökar farten. Dels bygger det lite och dels tycker jag att det är kul med backträning. Dessutom får jag springa, för mig, övermäktigt fort för att komma upp i samma puls, som jag får när jag springer backar i v