Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Göteborgsvarvet har liknande kurva. Så att det alltså inte enbart handlar om "ett lopp" som lyckats öka sitt antal deltagare.

BILD:http://www.markus-andersson.se/lopning/funbeat/gtbg-varvet_antal_anmalda.gif

Största ökningen i Sth står kvinnorna för. En kvinnlig löparboom?

Största ökningen i % ja, räknat i antal löpare är det männen som ökar mest.

Till antalet räknat från dip-åren 92-98 ja, från toppåren 83-89 nej. Totalt sen starten -79 är det kvinnorna som kommer nu under de senaste åren.

Edit edit: Senaste 5 åren är det kvinnor både till % & till antalet.

Det promotas ju om löpning överallt, alla kvällstidningar med bilagor och även andra träningstidningar. Varenda sportbutik har ju "löpar hörnor" och Intersport storsatsar ju på löpare med föreläsningar osv.

Själv började jag för ca 3 år sedan när min ax

Du har ju noll koll på läget Anders... (H)

Männen har VISST ökat mest räknat i antal. Närmare bestämt räknat från 24st årgångar till 2010, jämfört med kvinnornas från 7st årgångar till 2010.

ÖKAT MEST I ANTAL TILL 2010
Kvinnorna från åren: 84-85-86-87-8

Bra statistikkoll.

Hur ser det ut om man tar ökningen utländska deltagare i Stockholm?

Eller snarare:
Antalet svenska deltagare uppdelat på kvinnor och män genom åren.

Det är väl den eventuella svenska boomen som är på tapeten.

Bra påpekande K-G. Har själv funderat över detta, men någon komplett statistik finns ej på Marans hemsida. Då och då på senare år har man dock nämnt antalet i Historie-texten om årgången, och de slutsatser man kan dra är att det i alla fall är svenskar so

Jag antar att Anders menade att om man jämför toppåren på 80-talet med toppåren nu så har kvinnorna ökat mer än männen både i antal och i %.
Jämför man t ex 1986 med 2009 så var det
86 15291 män anmälda och 1116 kvinnor.
09 14442 män anmälda och 4385 kvin

Markus.

Antalet anmälda är väl mindre intressant.
Jag har själv varit med om att köpa startplats åt personer som tyvärr ej ställt upp.

Mitten på 80-talet fulltecknades Stockholm Marathon på en vecka något år.
Vilket fick till följd:
1. Arrangörerna tjän