Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelPå två hjul 08
You need to log in to create posts and topics.

Nej, gyroeffekten är en mycket liten del av det hela. Det som gör att man håller sig upprätt är att man genom att styra flyttar kontaktpunkterna mot marken/rullen i sidled relativt tyngdpunkten. Man håller balansen med ungefär samma rörelser som när man c

Per: Ah, det låter vettigt. Det har jag faktiskt inte tänkt på, trodde mest det var hastigheten framåt som hjälpte till att hålla cykeln upprät.

Gunnar: Men att flytta tyngdpunkten relativt kontaktpunkterna med marken kan man ju göra när man sitter på en

Hörde nån som förklarade cykling som att man håller balansen för att man hela tiden faller framåt.. inte så dumt kanske...

kan hålla med om att gyroeffekten från hjul är liten, men alla har väl hållt ett roterande hjul i axeln och försökt tilta det... D

>Men att flytta tyngdpunkten relativt kontaktpunkterna med marken kan man ju göra när man sitter på en stillastående cykel också.

Nja, det är inte helt lätt, i alla fall inte tillräckligt mycket åt rätt håll. Om du tittar på konstcyklister så flyttar de

Varför kan humlan flyga? För att den inte vet om att den inte kan...
Cykla bara... 🙂

Humlan KAN flyga, det är vetenskapligt bevisat.

Med 18hundramiljarder armslag i sekunden skulle jag kunna flyga också! å det vill inte säga lite, med mina spenatarmar!

Jag funderade precis på om man borde köpa rullar för att träna slutspurter, med vissa slutspurter i tour de france etapper i åtanke! M

Då bör du nog ha en fet trainer istället för rullar.

Christer!
Jag märkte på fler håll att min ironi inte var tillräckligt stark för att lysa igenom (#)

Sånt som händer (H)

Hehe. My bad.
Fast det vore SJUKT imponerande att träna spurter på rulle.