Quote from Funbeat user on 17 July 2008, 09:19Lysande sammanfattning Pontus,tack.
Svensken äter igenomsnitt 12g salt om dagen = 4 teskedar. Detta är helt klart ett folkhälsobekymmer. Rekomenderat intag är 6g om dagen.
Så salt får vi i oss så det säcker och blir över.Kanske vid extremt långa pass oc
Lysande sammanfattning Pontus,tack.
Svensken äter igenomsnitt 12g salt om dagen = 4 teskedar. Detta är helt klart ett folkhälsobekymmer. Rekomenderat intag är 6g om dagen.
Så salt får vi i oss så det säcker och blir över.
Kanske vid extremt långa pass oc
Quote from Funbeat user on 17 July 2008, 09:32När ni är ute med Kalle Anka på första delen av loppet är det bara att öppna munnen och svälja så får ni salt-vatten i lagom blandnig.
När ni är ute med Kalle Anka på första delen av loppet är det bara att öppna munnen och svälja så får ni salt-vatten i lagom blandnig.
Quote from Christer Heinbäck on 17 July 2008, 09:42Jag använder reorb efter långa pass. Tex efter Stockholm Marathon mådde jag lite illa, ville inte äta nåt. Fick tvinga i mig mat. Då tog jag en tablett resorb i ett glas vatten och efter en timme så var jag okej igen och kunde äta som vanligt (och mer där
Jag använder reorb efter långa pass. Tex efter Stockholm Marathon mådde jag lite illa, ville inte äta nåt. Fick tvinga i mig mat. Då tog jag en tablett resorb i ett glas vatten och efter en timme så var jag okej igen och kunde äta som vanligt (och mer där
Quote from Funbeat user on 17 July 2008, 10:01Jo David, det är förstås en plan. Och kommer bristen senare är det ju bara att ha cykelflaskan fylld med Kalmare Sundsvatten.
Jo David, det är förstås en plan. Och kommer bristen senare är det ju bara att ha cykelflaskan fylld med Kalmare Sundsvatten.
Quote from Anders Wallerstedt on 17 July 2008, 10:10Jag äter inte resorb, så jag vet inte om det fungerar, dricker däremot ½ till 1 liter mjölk med oboj i, samt en banan eller några mackor efter långa pass 3-6h, medans jag fixar käket.
Jag äter inte resorb, så jag vet inte om det fungerar, dricker däremot ½ till 1 liter mjölk med oboj i, samt en banan eller några mackor efter långa pass 3-6h, medans jag fixar käket.
Quote from Funbeat user on 17 July 2008, 10:14Om det enbart är vätskebalansen man strävar efter att återställa går det lika bra med mjölk enligt en studie som presenterades för en vecka sen:
"The results of the present study suggest that milk can be an effective post-exercise rehydration drink, with
Om det enbart är vätskebalansen man strävar efter att återställa går det lika bra med mjölk enligt en studie som presenterades för en vecka sen:
"The results of the present study suggest that milk can be an effective post-exercise rehydration drink, with
Quote from Funbeat user on 17 July 2008, 10:47Men ingen som har erfarenhet av att ta med sig resorb under passet?
Men ingen som har erfarenhet av att ta med sig resorb under passet?
Quote from Funbeat user on 17 July 2008, 10:54Nja, före Stockholm Marathon trattade jag i mig resorb, men under passets gång tog jag vad som böjds där. Det är det närmaste jag kan komma, men det kanske inte är nära nog 🙂
Nja, före Stockholm Marathon trattade jag i mig resorb, men under passets gång tog jag vad som böjds där. Det är det närmaste jag kan komma, men det kanske inte är nära nog 🙂
Quote from Catharina Brattlin on 17 July 2008, 11:08Jag använder Resorb som dryck under långpass, speciellt om det är mer än 20 grader varmt. Funkar kanonbra. Jag svettas ut enorma mängder salt (är alldeles smulig i ansiktet/överkroppen efteråt), och har känt mig dålig under ett par pass i värme pga bara v
Jag använder Resorb som dryck under långpass, speciellt om det är mer än 20 grader varmt. Funkar kanonbra. Jag svettas ut enorma mängder salt (är alldeles smulig i ansiktet/överkroppen efteråt), och har känt mig dålig under ett par pass i värme pga bara v
Quote from Lisa Bringhed on 17 July 2008, 11:18Jag har haft med mig resorb på både långpass och fick det langat i egna flaskor Kalmar Triathlon 2007.
Effekten får någon annan svara på.
Men min upplevelse är att det är gott att dricka något som inte är toksött som sportdryck som innehåller lite sal
Jag har haft med mig resorb på både långpass och fick det langat i egna flaskor Kalmar Triathlon 2007.
Effekten får någon annan svara på.
Men min upplevelse är att det är gott att dricka något som inte är toksött som sportdryck som innehåller lite sal