Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelRingklockor
You need to log in to create posts and topics.

Inte alls?

Men det där med gångar för cyklar. Hur tänker man när man lägger upp en cykelbana i form av en smal gång över ett oftast tätbefolkat torg?
En gång som knappt är markerad alls annat med att markbeläggningen varierar?
Hur skulle man göra sånt b

> Hur skulle man göra sånt bättre?

Trottoarkant, en mellan gångbanan och cykelbanan, och så ytterligare en melan cykelbanan och bilbanan. Det har jag sett i Danmark.

Fast här menar jag när det inte är ngn bilbana på andra sidan, cykelbanan går som en stig i skogen över ett torg.
Annars låter det vettigt. Jag ser att många som går (i trängsel ibland) inte märker att det finns en cykelbana där.

Jag är emot kanter av alla slag d skpar en massa olyckor o dålig väghållning men börja för guds skull med TRAFIKUNDERVISNING värt namnet i skolan - alla som färdas på banor av skilda slag är trafikanter det finns regler.. de som inte följer dessa får ont

Tio skrev

"Sorry, du skrev att du "var så j-a f-d så det osade om mig"."

Ursäkten godtagen. Visst var jag förbannad men jag sa aldrig på vem. Underförstått på mig själv alltså. Läser man vidare ser man att jag avslutar det hela med en axelryckning och

> Jag är emot kanter av alla slag

Kanten behöver inte vara så hög som en klassisk trottoarkant. Sådär 5 cm räcker.

En cykelbana som går tvärs över ett torg kan vara nersänkt ungefär så mycket. Och så kan den ha annorlunda färg. I Göteborg har man gjort

färgmarkeringar o räffellinjer e ju helt ok!

Själv har jag slutat använda cykelbanor (där det är möjligt). Bilars rörelse kan jag prediktera, gångare kan röra sig åt alla håll samtidigt i ljusetshastighet, minst.

Kan inte polisen ge böter om man åker på gatan/vägen där det finns cykelbana parallellt?

Jörgen: bara om din cykel saknar en ringklocka 😉

Det finns en underbar citat från Londons Borgmästare Ken Livingstone som finns på: http://www.bbc.co.uk/communicate/archive/ken_livingstone/page2.shtml

Question from Dean Leigh: Hi Ken, when asked about