Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningRoddmaskin
You need to log in to create posts and topics.

Jag väger 69 kg och är 170 cm lång. Jag brukar ro på 10 och då upp mot 25 min. Har aldrig rott längre än 5000 m.

Men jag har testat att ro på lägre, tex 4 och 7, men det kändes som om jag fick köra fortare och bara blev flåsigare av det. Så jag tror näst

Vill bara inflika att länken om Lassis rekord på 2000 m är lite gammal. Lassis rekord ligger på otroliga 5.44.6 och är från 2008. Så nu vet ni vad ni har att jobba mot 😉 .

Han är för övrigt 195 cm lång och väger ca 105 kg, så det är långa starka drag v

Mia. Det är säkert så att det är jag själv som borde käka lite mer spenat och jacka upp i motstånd...
Under alla omständigheter verkar du riktigt stark.

Jag har precis upptäckt roddmaskinen som komplemet till löpningen. Riktigt kul och pulsen går upp ordentligt. Jag hade tidigare inte fattat att det fanns ställbar dämpning på dem så tack för den infon, det underlättade verkligen. 🙂

Har hittills rott 20

Testade 2000m för första gången idag, fick tiden 6:37,9. Jag tror nog att jag kan förbättra den tiden lite. Det var svårt att veta hur man skulle lägga upp "loppet" så jag körde nog lite för hårt i början. Jag tar nya tag nästa vecka (pun intended).

Försökte mig på en halvmara igår kväll innan OS-finalen i curling. Allt i ett konstant tempo under 2.00/500. Gav upp när jag hade 3km kvar (1h 10min). Det var vekt! Kanske berodde det på den sena starttiden (22:30) så kroppen var lite slö.

Jag brukar köra 30 minuter rodd. De sista gångerna har jag kommit 6 km på denna tid på "motstånd" 10. Men jag tycker inte jag blir så flåsig, det är musklerna och händerna som tar stopp. Hade kanska funkat bättre med lägre motstånd då om man vill få upp p

Fick en uppvärmningsidé som jag dock övergav efter 5 minuter då det blev lite väl flåsigt + syrafeeling både här och där... 1375m kom jag på 5 minuter, på "10:an".

Ska testa att köra 2000m när jag, 1: Är uppvärmd, 2: Inte ska köra ett benpass direkt efte

Nu satte jag halvmaran under snittempo 2 min/500m (det blev 1:59:3 och totaltiden blev 1:23:49). Allt som upptakt på en kolhydratsuppladdning inför vasaloppet - töm först för att få in friska glykogener. Hoppas att det funkar.

Jag tror att de allra flesta kör på alldeles för tungt motstånd, så att man drar på sig syra och musklerna tar slut innan hjärtat. Sänk motståndet och öka frekvensen!