Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningRoddmaskin
You need to log in to create posts and topics.

Ok, med risk för "en blind leder en blind"-problematik:
Kör du explosivt med benen? Jag tyckte jag fick bättre kraftutveckling när jag tänkte att jag "drar igång" årtaget med ett ordentligt tryck från benen och sedan bara "följer upp" det med först rygg o

Magnus tipsade om följande tidigare:
"Ett tips för att kolla tekniken är att koppla om monitorn till att visa effektuttaget under ett årtag. Uttaget ska vara störst i början av årtaget då benen (starkaste muskelgruppen) är motorn, för att sedan falla och

Strokes Per Minute.

Gjorde PB på 5000 m igår på 19:12. (hv)

Belastning 8.

Skulle tippa på att SPM står för strokes per minute. Dvs årtag.

Edit: Mikael var ett årtag snabbare.

Grattis Mikael! (t+)

Jag tar risken Anna. 🙂

Jag trycker ifrån rejält med benen och sen rygg, sist armar. Men på tillbakavägen "drar" jag mig tillbaka via remmarna över fötterna, så att jag snabbt ska komma till utgångspositionen igen, och trycker ifrån igen. Fel??

Ja, jag

Aha, tackar! Men, är anledningen att det här spm skiljer sig så mellan t ex Anna och mig, att jag är kort?

Skönt att höra att vi är fler som inte hade koll på dämpningen i början 😀

Du kanske ska "ta ut" årtagen mer, gå djupare ner med ryggen? Det finns en youtube-video tidigare i tråden som kanske kan vara något?

Experter, var är ni? 😉

F ö, dj*vlar vad s

Kollade videon, och nog tycker jag att jag gör så? Kan knappast komma längre ner med bröstet mot låren, men jag ska göra ett försök. Har väl för korta armar.

Stark? Ja, det kanske jag är. Tränar ju en del på gym och gör 6:or i både rodden och latsen på 4

Tack Anna (L)

För mig är dämpning < 6 inte möjligt för att jag tycker att det blir för lätt (H). Å ja en sanning med modifikation men rodden blir sladdrig och inte "stilren". Jag tror att det har att göra med att jag tävlade i kanot i min ungdom och då v