Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Får väl försöka förlåta DN, lite iaf? 🙂

http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/christopher-mcdougall-born-to-run-jakten-pa-lopningens-sjal

Egentligen är det väl ganska normalt att missbedöma sin kapacitet eller vätske/saltbalans, det gör ju även betydligt bättre tränade löpare, här är det bara några fler än vanligt ute samtidigt. Knepigt att man gör rubriker på det.

80 000 personer.

Räkna med att några stryker med och att många får löparkollaps, eller vad det nu stod i tidningen.

Förberedelse är A och O.

Dessa artiklar är lika årligt återkommande som:

"Ny okänd folksjukdom"
"Så mycket är din bil värd - hela listan"
"Nu kommer mördarfästingarna"
"Så blir vädret i sommar"

Ingen tidning skriver om hur många människoliv som räddas varje år p.g.a. träning in

Finns det någon statistik på det, något som de skulle kunna skriva utan att soffpotatismaffian genast anklagar media för att vinkla, ljuga och bedra? Det är ingen dum idé, men hur skulle artikeln se ut och vilka källor skulle man hänvisa pöbeln till när d

Jag tycker väl inte artikeln är speciellt osaklig eller anmärkningsvärd. Rubriken är konstig men resten är väl helt ok.

Att de som förberett sig dåligt kommer att få problem förvånar väl ingen. Att påpeka det tycker jag bara är bra. Jag har aldrig förstå

"Men många deltagare ser aldrig skymten av mållinjen då de slarvat med förberedelserna. " - Dom har glömt glasögonen!

Såg en uträkning i någon artikel hur många år som sparades tack vare motionslopp typ VL. Där hade de med en uppskattning hur mycket livslängden ökade för samtliga deltagare tillsammans och hade även med en minuspost för de som råkade dö.

Totalt sett var

Frågan är om man kan tillskriva de positiva effekterna träningen eller om det är en effekt av en förändrad livsstil? Hur vet de att den som dött i hjärtinfarkt skulle levt längre om vederbörande motionerat? Korrigerade de för ärftlighet?

Jag säger inte

Men Annica.....
Det har väl ALLTID varit livsfarligt att springa långlopp om man fuskat med förberedelserna....!??
Varför detta NU.......pga att några dött (tragiskt nog..)
Nyhets-hetsen från tidningarna på grund av att upplagorna minskar..