Quote from Funbeat user on 26 August 2010, 10:43Du ska i alla fall ha en torr kedjesmörja till räsern. Den jag gillar bäst nu har det osannolika namnet "squirt lube" och är vaxbaserad.
Du ska i alla fall ha en torr kedjesmörja till räsern. Den jag gillar bäst nu har det osannolika namnet "squirt lube" och är vaxbaserad.
Quote from Funbeat user on 26 August 2010, 10:44Jag tyckte Bruses metod lät bra. Dricka lite kaffe under tiden medlet verkar o.s.v. Å så lite ny olja å sen ut å köra igen. Skura badkaret gör ju frugan, hon har ju ändå inget att göra när jag är ute och cyklar. (H)
Jag tyckte Bruses metod lät bra. Dricka lite kaffe under tiden medlet verkar o.s.v. Å så lite ny olja å sen ut å köra igen. Skura badkaret gör ju frugan, hon har ju ändå inget att göra när jag är ute och cyklar. (H)
Quote from Funbeat user on 26 August 2010, 10:48Håller med Charlotta, men även en massa cykling i regn behöver inte vara så jobbigt. Jag har en frotéhandduk som jag torkar av kedjan med direkt när jag kommer hem. Då hinner inte skiten samlas.
Jag använder en annan smörjning som är avsedd för blöta för
Håller med Charlotta, men även en massa cykling i regn behöver inte vara så jobbigt. Jag har en frotéhandduk som jag torkar av kedjan med direkt när jag kommer hem. Då hinner inte skiten samlas.
Jag använder en annan smörjning som är avsedd för blöta för
Quote from Rasmus Olsson on 26 August 2010, 10:51Jag gick bara igenom rengörandet. Inte insmörjningen. Gör som Charlotta säger. Spreja eller droppa på torr olja, torka av överflödet med en gammal tubsocka eller frottéhandduk. Gärna en rosa. Oljan ska vara inne i kedjan, inte utanpå.
Fet olja drar åt si
Jag gick bara igenom rengörandet. Inte insmörjningen. Gör som Charlotta säger. Spreja eller droppa på torr olja, torka av överflödet med en gammal tubsocka eller frottéhandduk. Gärna en rosa. Oljan ska vara inne i kedjan, inte utanpå.
Fet olja drar åt si
Quote from Rasmus Olsson on 26 August 2010, 10:53Som Daniel säger. Spola av cykeln med vatten efter varje pass, så behöver du inte tvätta så ofta. Gör det direkt innan smutsen torkar in. Och torka rent kedjan. Sen smörja den.
Som Daniel säger. Spola av cykeln med vatten efter varje pass, så behöver du inte tvätta så ofta. Gör det direkt innan smutsen torkar in. Och torka rent kedjan. Sen smörja den.
Quote from Bertil Nolheim on 26 August 2010, 10:55Jag brukar torka av kedjan med en trasa en gång i vecka eller efter regncykling.
Sedan smörjer jag med teflonolja (drylube), snurrar några varv och torkar av överflödet så att kedjan inte drar åt sig smuts.
Tar mindre än 2 minuter. Mina kedjor har hållit
Jag brukar torka av kedjan med en trasa en gång i vecka eller efter regncykling.
Sedan smörjer jag med teflonolja (drylube), snurrar några varv och torkar av överflödet så att kedjan inte drar åt sig smuts.
Tar mindre än 2 minuter. Mina kedjor har hållit
Quote from Funbeat user on 26 August 2010, 10:55Kaffe tror jag är en bra metod. Däremot tycker jag Yes Power Spray inte duger. Inte alls. Möjligtvis till att få ramen ren och fin men där är det enklare med förpreppade biltvättsvampar.
Smörjer gör man enklast och bra med Finish Line gröna spray. Bättre
Kaffe tror jag är en bra metod. Däremot tycker jag Yes Power Spray inte duger. Inte alls. Möjligtvis till att få ramen ren och fin men där är det enklare med förpreppade biltvättsvampar.
Smörjer gör man enklast och bra med Finish Line gröna spray. Bättre
Quote from Funbeat user on 26 August 2010, 11:01Vad oväntat med mothugg från Fredrik N... Cykellivet kan delas upp i före och efter Yes Powerspray. Finns inget som Yes Powerspray går bet på.
Vad oväntat med mothugg från Fredrik N... Cykellivet kan delas upp i före och efter Yes Powerspray. Finns inget som Yes Powerspray går bet på.
Quote from Funbeat user on 26 August 2010, 11:07"Finns inget som Yes Powerspray går bet på". Det är säkert helt sant. Och mina cyklar är de undantag som bekräftar regeln.
Någon som vill ha en halvfull flaska värdelöst Yes? I inbyte tar jag gärna en skvätt fungerande avfettning.
"Finns inget som Yes Powerspray går bet på". Det är säkert helt sant. Och mina cyklar är de undantag som bekräftar regeln.
Någon som vill ha en halvfull flaska värdelöst Yes? I inbyte tar jag gärna en skvätt fungerande avfettning.
Quote from Camilla Höög on 26 August 2010, 11:08Om ni vill ha ett avfettningsmedel med kräm så rekommenderar jag "Agrol Avfettning X". Helt klart det mest effektiva avfettningsmedel jag testat. Det tar verkligen bort allt...och lite till så se upp med var ni använder det och använd det ytterst sparsamt
Om ni vill ha ett avfettningsmedel med kräm så rekommenderar jag "Agrol Avfettning X". Helt klart det mest effektiva avfettningsmedel jag testat. Det tar verkligen bort allt...och lite till så se upp med var ni använder det och använd det ytterst sparsamt