Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSka man ringa polisen?
You need to log in to create posts and topics.

Jag har en skola som jag kör förbi på vägen till mitt jobb, det finns ett mindre staket, och minst 75 m fri sikt åt alla håll, ungen får komma som skjuten ur en kanon, för att inte jag skall kunna stanna om jag kör i 50 km/tim, värre är det ju med vilda d

Så med andra ord vill du ha 30 km/h på alla vägar där det inte finns staket/viltstängsel?

Lycka till med det 😀

Och bara för att du har en skola med 75 m fri sikt runt om så betyder det inte att alla skolor är på det viset.

>Ja böterna finns som straff för att man ska kunna göra rätt för sig då man brutit mot en lag. Fängelsestraff finns av samma anledning. En mördare är fri då han suttit av sitt straff, eller hur?

Nope, straffen finns för att man ska inte upprepa brottet.

Framför allt är väl straffen till för att vi inte ska begå brott.
Och någonstans har jag dessutom sett att det inte är hårdheten i straffet som är avhållande utan upptäcktsrisken.
Vägen är f ö vad jag vet till för alla - bilisterna kan också få använda d

@Conny: Du hinner säkert stanna om du kör i 70 men å andra sidan kan du gissa vad utgången av en smäll blir då. Vid 30km/h så finns det stor chans att den man kör på överlever. Vid 50km/h är oddsen dåliga. Vid 70km/h så ska man ha änglavakt. Vägarna tillh

Det blir ingen smäll när hastigheten är anpassad efter omständigheterna, man ska aldrig köra fortare än att man hinner stanna om något oförutsett dyker upp. Det är vi som känner till vägen bäst, som retar sig på klantigt satta hastighetsgränser.

Skulle nog vilja påstå att det är dem som kan vägen som kan bli problematiska förare eftersom det är väldigt lätt att köra på rutin och inte SE vägen som den är just NU.

Den som kör vägen dagligen, lär sig inte bara var polisen gömmer sig, utan även var riskerna finns, är extra vaksam vid kurvor, backkrön, vet var djur ofta dyker upp, och är extra försiktig vid körning i dålig sikt, man måste inte köra i tillåten hastighe

Fram till högeromläggningen så var det fri fart utanför bebyggelsen i Sverige. Det fungerade inte så bra med tanke på att så många råkade krocka.

Ja, det var sämre bilar, oftast grusvägar, ibland rullgrus i kurvor, dom unga vill alltid köra fort, kanske visa att just deras bil är ovanligt snabb, olyckor kommer alltid att inträffa.