Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSkatåsmilen
You need to log in to create posts and topics.

Nån som vet hur många höjdmeter det är på milen förresten? jag har en mätning med min Garmin 310XT, men skulle vilja dubbelkolla den. Med GPS kan det ju höjdmätningen bli lite lidande inne bland träden...

Även utan träd så är "höjdmätningen" med GPS rätt värdelös.
Solvikingarnas uppgifter kanske stämmer?
http://www.solvikingarna.se/Solv/HTML/Gamla/banprof/banprof.htm

Min 305:a visar 408 meters stigning.

På ett varv? Det visar hur värdelös den är för höjdmätning.

Efter korrektion i ST fick jag 439 m för några veckor sedan, men då var det på 8:an, milen och 5:an tillsammans. Säkert för mycket det med.

Ja, höjdmätning är väl inte 305:ans starkaste gren...

Men den är i alla fall hyfsat överens med sig själv, 408 meters höjdstigning och 406 meters höjdförlust:)

ja, den är konsekvent med min 310xt också. den visar 1400 meter på 3 varv. Jag tror att det är träden som sabbar det. eftersom det är (stundtals) dålig kontakt så blir 3D-mätningen dålig, det är det som GPSerna tappar först. Så det blir stora avvikelser i

Fast...den är lika usel utanför skogen också. Min intervallraka brukar innehålla över 100 höjdmeter efter passet och de höjdmeterna finns inte där. 🙂

GPS är inte byggt för höjdmätning.
En kompis sprang Sylvesterloppet i Gbg, som är nästan helt flack. Höjdkurvan var komisk.

Jag sprang den för ett tag sen med min Polar S625x som har barometrisk höjdmätning. 155 meter total stigning visade den.

Det rimmar ju väl med solvikingarnas 150m.
Har som plan att köra vinterutmaningen på Skatåsmilen, och hoppas kunna gå under 45min såsmåninm. Nuvarande bästatid är straxt under 46 har jag för mig.