Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag föredrar den Skånska gårdshunden.

Ulmerdogg?

"Själv har jag ofta problem med mötande hundar. Förra året flög en hund i koppel på mig och bet tag i min hand när jag passerade.
Förutom denna mindre trevliga upplevelse har jag ofta problem med hundar som gör utfall när jag passerar. En annan märklig sa

Tack ska du ha Patrik för ett oerhört nyanserat inlägg i den här annars så infekterade diskussionen om hundar hit å dit.
Den var jättekul att läsa som egentligen har allt.....dvs dina egna tankar kring ditt springande å att träffa andra hundar....till vad

Patrik
Jag föreslår att du läser mitt inlägg igen; det står inget om att hunden väljer sida, till det förstår till och med jag att hunden inte är kapabel till. Dessutom är jag uppväxt med hundar och hyser inget agg mot djuret i fråga så länge umgänget ske

Patrik, du har helt rätt. Det är helt ok om en människa skrämmer en hund men inte tvärtom. Hunden lever ibland oss på våra villkor. Den är underställd oss, inte tvärtom. Är vi långt ut i skogen och springer och stöter på en varg så är det på vargens villk

http://www.hundsport.se/redaktionellt/artiklar_mapp/hundagare_allemansratt.html

Syns lite dåligt att det var citerat jo.

Kan dock hålla med att om en hund verkligen attackerar, så är det ju inte mer än rätt att man försvarar sig och kanske lär hunden att det inte är lönt att försöka igen.

Den gode Åke var kanske inte en riktigt bra människokännare. Man bör kanske kunna se skillnad på galningar och normalt folk innan man går för hårt fram 😀

hur är det nu? är pepperspray och dylikt nånting att rekommenderar om det blir allvarlig? burkarna är ju lite och lätt att ha på sig.