Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningskulle det här funka?
You need to log in to create posts and topics.

OK, nu fattar jag oxå. Sorry. Gå en mil kan jag :D.

Jag är kanske lite "miljöskadad" av ett långt idrottsliv. Jag har nämligen inte den mentala spärren att 10 km är långt. Men det är kanske en brist hos mig? 😉

Men ofta sätter huvudet upp snävare prestationsgränser än kroppen och för Fny som startade trå

Det tog väääääldigt länge för mig innan jag kunde springa 10 km i ett kör. År. Men det mesta satt nog mest i huvudet, att jag trodde att jag inte kunde.

Men än idag kan ju 10 km kännas hur långt och jobbigt som helst. Även om jag andra gånger kan springa

En inte alltför jobbig skada/brist att bära på Krister :D. Vårda den! Vi andra, eller iaf jag själv vad gäller just löpning, får jobba på att inte begränsa mig så himla mkt mentalt.

Jag är väl en obotlig optimist beträffande min egen förmåga. Men gamla tanter (är själv 55 så tanterna är nog 55+) som joggar om mig i motionsspåret hindrar mig från att bli odrägligt självbelåten. 😀

För mig tog det som otränad 40-åring (som *inte* hade tidigare idrottsbakgrund exvis som barn) ganska exakt tre månader från scratch att komma upp i en mil (utan avbrott för gång) på lite drygt en timme. Tror det är en ganska normal utvecklingskurva, sålä

Lyssnade på ett radioprogram för några år sen. Det var en forskare som pratade om djurs uthållighet, och han sa att människan har markant bättre uthållighet än en häst, även om hästen kan springa mycket snabbare när den väl gör springer. Senare i programm

Rätta mig om jag har fel men jag har för mig att det bara har hänt en eller 2 gånger att en människa har vunnit - för det mesta vinner häst-ekipaget!

Som det står i artikeln jag länkar till, har människan bara vunnit en gång, men då är också distansen ganska kort - bara drygt tre mil. Det forskaren pratade om var mer långvarig uthållighet, särskilt över flera dygn. Han tog upp exempel som marscherande

Verkar underligt att ingen fältryttare är snabbare,
Det var kanske gamla ök som ställde upp.