Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningskulle det här funka?
You need to log in to create posts and topics.

Jag läste någonstans att snittfarten för eliten i ett marathonlopp är högre än snittfarten för distanspasset i en fältritt.

Eliten springer väl en mara på knappt två timmar. Det blir ungefär 22-23 km/h i snitt. Finns ganska många vardagscyklister som inte fixar att cykla fyra mil i den farten.

Ni som känner er långsamma blir omkörda av Aina som käckt trippar fram 3000 meter på 23 minuter och 30 sekunder i gång.
Tanten är åttiofem år och satte världsrekord i 3000 meter gång.

Världsrekordet på marathon är någonstans mellan 2.04 och 2.05. Vinnartiden på senaste Stockholm Marathon var någonting på 2.19 tror jag, men då var det också vidrigt varmt plus att Stockholms bana är ganska långsam.

Världsrekord för 85-åringar möjligen. Jag kan då gå snabbare än så...

Ok, Pontus, då blir snittet för världsrekord på en mara ca 20.3 km/h. Inte illa! 😀

VR på maran är inte under två timmar.
Vardagscyklister brukar inte ha en helt optimal sittställning och det brukar fälla avgörandet.

Nej det är verkligen inte illa, jag hade inte kunnat göra det bättre själv. 😉
Faktum är att det är så sjukt snabbt att det är svårt att fatta. Man måste vara en riktigt vältränad löpare för att ens hänga med 300 meter i det tempot.

Men snälla nån. Vad är det här för löparforum? 2:04:26 lyder gällande världsrekord.

Skärpning 😉

BILD:www.funbeat.se/photo.aspx?FileName=47a22dd8efcc43c1bdc0886305ab682e.jpg&Size=