Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSpringer jag för lite?
You need to log in to create posts and topics.

K-G "PS. Jag stämmer ej in på formeln".

Det finns några som missförstår formeln/statistiken. Den säger inte hur snabb man är. Det mäter man med att springa en mil och ta tid. Den säger hur snabb den övre kvartilen blir med givna förutsättningar, bla trän

Tack för din formel Håkan, den gav lite att tänka på. Trots att jag är mer utpräglad sprinter så stämmer den rätt bra på mig. Jag kan tänka mig att det varit en hel del arbete att sammanställa det statistiska underlaget!

Har du några korrelationskoeffici

LP: Nej, tyvärr. Och det är ju inte jätteenkelt att få fram heller på det sättet som jag jobbat. Eftersom jag från början gjorde den till mig själv för att lära mig vad och hur saker påverkar gick jag inte vidare. Har "fuskat" med en del andra liknande va

Ang min grundfrågeställning, dvs vad är en rimlig löpmängd för ett visst tidsmål skriver Filip Larsen en del intressant om det på sin blogg. Inlägget har titeln "Distansträning - Hur mycket och varför"

http://www.nitrovegan.blogspot.se/2013/01/distanstra

Antagligen lika statistiskt säkert som hur maxpulsen skall vara enligt en formel. Stämmer in på många men långt ifrån alla. Alltså bör man prova sig fram tycker jag.

Jag tycker att man ganska säkert kan dra slutsatsen att ökad löpmängd ger bättre tider i förhållande till sig själv. Sedan finns det givetvis undantag, där det oftast är skaderelaterade orsaker som gör att löpmängden inte alls har ökat sett över en längre

Så här läser jag resultatet:
”För att klara ett maraton under 3 timmar krävs i snitt cirka 70-80 km/vecka.”

Tyvärr läser många resultatet så här:
Jag springer 75 km/vecka alltså blir min maratontid 3 timmar.

En viss skillnad.

Om man sedan kollar lite

Det finns en del tester som gjorts som visar att bara intervallträning räcker, du behöver inget annat. Men jag tror de förenklar för mycket. Ungefär som det står i citatet ovan, man behöver en bra volym under en längre tid som bas. Sedan kan man lägga til

Bara intervaller för maraton? Finns det dom som hävdar det?

Det beror ju helt på vilken typ av intervaller man springer, men det är klart att man kan springa maraton med uteslutande intervallträning i benen.