Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSpringer jag för lite?
You need to log in to create posts and topics.

@Joakim: 42:51 skulle kunna vara något kanske.

Häftigt!

Typ såhär:

Förväntad_Miltid(Ökning/vecka ; viktminskning) = Nuvanade_Miltid - 1/(längd^2) * viktminskning - 6,1*(1/(Nuvarande_Mil/Vecka + 1)) * Ökning/vecka

Givet att viktminskning/vikt och (ökning/vecka) / (Nuvarande_Mil/vecka) är relativt s

Det här var ju jätteroligt! Med maraton-formeln
5* (18+(vikt/(längd^2))-6.1*ln(kmPerVecka)+(ålder/6) )
får jag med mina värden att jag behöver snitta 5,5 mil/vecka med bra träning för att klara sub3:10
5* (18+(71/(1.78^2))-6.1*ln(5.5)+(47/6) ) minutes t

Åskar, du borde ut och springa i stället för att sitta och räkna framför datorn.

Tack Jari! Se det var något att bita i ... Kapa 7 minuter på milen. Nu är det bara att försöka leva upp till förväntningarna, är dock rädd att det kommer ta några år... 🙂

För er med SQL Server så har ni Håkans och Oskars formler i Transact-SQL nedan (med mina värden inmatade).

Intressant att jag idag gör milen på ca 44, men borde göra den på ca 41:15. Men om jag minskar 5 kg i vikt och ökar med 3 mil i veckan så kommer j

Illbatting, lovar att göra mina mil ;o)

Tibro, tack, snyggt. Vore intressant om någon som har registrerade miltider under några år, veckodoser, osv. Går ju att försumma vikten om den är någorlunda konstant... Testa formeln.

Tibor,
Du har nog missuppfattat lite.
Formeln visar var de som tränar bäst inom sin träningsmängd hamnar. Som jag skrev valde jag nivån 25%. Dvs de bästa ¼ av de som springer tex 5 mil hamnar där. I denna grupp har man normalt inte en massa junkmil. Om ma

Kan ju ha slarvräknat ... 55 år, 93/186, 10 km/vecka ... Men ett par timmar skidåkning/cykling varje vecka, och löpbakgrund. Kanske räkna längdskidor och cykelträning som sådär 1/3 av löptid?

Kör man kondition o styrka i andra grenar kan man ju låta löpningen vara mest kvalitet o inte mängd. Såklart lite större skaderisk o inte optimalt för väldigt långa löplopp, men en ok kombination för den som inte kan vill hinner springa så mycket.