Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSpringer ni ensama?
You need to log in to create posts and topics.

Det är mitt intryck att språkbruk ofta inte är så enkelt som man kan tro. Jag är nyfiken på om en insatt person (typ språkvetare) på ett vederhäftigt sätt kan visa på att "springa själv" verkligen inte rimligtvis kan tolkas som "springa ensam"?

(Helt ho

Självklart _kan_ "själv" tolkas som ensam, det bevisar tråden. Men det _kan_ också tolkas i sin mer traditionella betydelse som några är inne på, nämligen som i "han kan äta själv", till skillnad från "ensam" vars ordboksbetydelse är "som är utan sällskap

Min luddiga jämförelse med det engelska ordet "self" var ett försök att antyda att "ensam" kanske är en traditionell betydelse av "själv", kanske äldre än "utan hjälp". Men det är bara spekulation, och inte nödvändigtvis relevant för vad ordet kan tyckas

Språket är hur det används och ägs av folket som brukar det, oavsett hur en teoretiker skulle säga att det ska användas, så ja, uppenbarligen kan det ha den betydelsen eftersom alla (Christer inkluderat) utan vidare förstod innebörden i inlagorna i den hä

Du har helt rätt Fredrik - men jag tycker nog att i en demokrati ingår (som en väldigt viktig del) diskussion - och jag för min del är emot att ord som har distinkta skillnader i betydelse plötsligt(?) börjar glida ihop hos en del människor så att man anv

Jag håller på dig Christer. Livet blir så mycket lättare om man använder gemensamma överenskommelser för ords mening. Även om jag har min fulla rätt att hitta på egna betydelser av ord. Sen gäller det att köra hård lobbying om jag vill göra mig förstådd o

Vad som inte är kul, är när trådar degenerar till språkdiskussioner.

Tillbaks till tråden. Jag springer alltid själv. 🙂

En tanke är ju oxå att det är synd att ordet ensam har fått så pass negativklang i vårat samhälle att det känns lite dåligt att vara ensam.
När det INTE alls behöver så!

Som många visat i denna tråd så kan det ju vara helt underbart...

Jag föredrar att springa ensam.

(Om språket och vitsen med att ändå stick to the rules har Wittgenstein skrivit, han kallar det privatspråksargumentet - om alla hittar på sina egna betydelser av ord, eller egna ord, så kommer vi inte att ha så mycket ko