Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Men det är väl bra att LL lägger dessa generella grupper långt bak iom att alla klassiker & veteraner har precis samma möjlighet som alla andra att individuellt seeda in sig i tidigare grupper?

Nu har jag iofs aldrig sprungit Varvet men det verkar som at

"Nu har jag iofs aldrig sprungit Varvet men det verkar som att t.ex. vissa företag och organisationer har X antal platser ganska långt fram oavsett nivån på de individer som sen startar i dem?"

Ja så var det sist jag var med för 2-3 år sedan. Volvo hade

Det jag var ute efter var alltså att det är ingen vits att ta med grupp 6-9 i en studie över hur seedningen fungerar, eftersom de inte är seedade. Det kan iofs vara intressant att se utfallet på de startgrupperna också, men de är helt enkelt blandade.

På Lidingöloppets hemsida om seeding står det:

"En svensk klassiker:
Löpare som håller på att genomföra En Svensk Klassiker seedas in i sjunde startgrupp"

Är inte detta seeding?

Håkan: Jo, på sätt och vis, men samtidigt blir det ju en mycket varierad grupp, särskilt med tanke på löpbakgrund och det är väl det man annars tänker sig att seedning innebär - att man placerar löpare med liknande kapacitet i samma startgrupp?

@ Håkan, vore jättekul om du kunde lägga upp årets "seedningsprecision" när/om du får tag i relevant data! (t+)
Startgrupp 5 och tjurrusning gav en mig behaglig resa fram till 11-12k, då var stgr 4´s svans upphunnen vilket gav trängsel å jojolöpning, men

"Är inte detta seeding?" Nej, inte på tid, vilket ju som sagt gör att jämföra starttid mot måltid som ett mått på "seedningsprecision" blir irrelevant för dessa grupper.

Sedan är det ju inte så att man är tvungen att vara i den startgruppen för att man håller på med klassikern utan det går att seeda sig i vanlig ordning till de andra startgrupperna. Det är väl mest om man missat att anmäla sig och det är fullt som man kan

Diagrammet visar givetvis hur fel placeringen i startgrupper blir med den seeding som används. Jag tror det är riktigt svårt att få fram en helt rättvisande modell. Om man tar bort de som är sidade på icke-resultat (typ klassikern) är spridningen rätt sto

Elin: Snarare är det väl den gruppen man hamnar i även om man anmäler sig tidig(as)t om man inte har några som helst seedningsmeriter. Vilket är tur för annars skulle man nog ha hamnat i grupp 9. För vissa är skillnaden i starttid från grupp sju till grup