Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Ja de utan meriter hamnar väl i sjuan och så fylls det på bakåt när det blir fullt. Fast gör man klassikern är man garanterad en plats i sjuan. Om jag fattat allt rätt. Kanske. Jag har ingen koll.

Kollade på förra årets resultat och genomsnittstiden:

Grupp 7: 3:22
Grupp 8: 3:15
Grupp 9: 3:16

Så rent teoretiskt så skulle det ha varit en fördel att starta i nian istället för sjuan exempelvis. (Om man nu tror att det egna resultatet är kopplat till

De som gör Klassikern är garanterade en plats i sjuan - om de anmäler sig i tid! Jag hamnade i nian förra året trots klassikern.
Veteranerna i sexan, kan väl antas komma runt även om de inte klarar 3:20.

En del veteraner måste starta i 1B-C. Jag har aldrig riktigt förstått varför. Ok, att man vill hedra dem för att de har varit med många gånger, men är det kul att starta så långt fram när man uppenbart kommer att vara i vägen för så många?

Tycker Håkan gjort ett utmärkt diagram.
Visst kan man argumentera att ordet seedningsprecision är fel valt eftersom det inte sker nån tids-seedning utan i anmälinngsordning i de bakre grupperna, men det är ju klart relevant att jämföra startordning med p

Det kanske går så sakta att det behövs för att de ska klara repen? 😉
Jag antar att det inte är vilka veteraner som helst, men jag kan hålla med, å andra sidan antar jag också att de iaf är rutinerade nog att verkligen hålla åt sidan.

Tyckte inte att de var i vägen när man kom ikapp dem efter några kilometer från startled 2. De höll sig till höger föredömligt. Såg minst två som hade den respektingivande t-shirten med texten "Jag har sprunit 40 Lidinölopp" (eller liknande) på ryggen.

Fredrik: Jag fick chansen att skrika "bra jobbat" (eller något liknande clichéartat), till en gubbe på starten (tror det var han med cancer). Det tackar jag för, och hoppas han blev lite gladare av det. F-n imponerande...

Inget seedingsystem i världen kan kompensera för stora startgrupper, tätt mellan starterna & ett smalt spår.

Det är sant. Ett större startdjup däremot kommer givetvis hjälpa till. Fast det finns säkerligen en god anledning till att de inte, likt Göteborgsvarvet, successivt tidigarelagt 30-kilometersstarten.
Annar ser det ju rent teoretiskt enkelt ut att rucka l