Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSthlm Halvmara för lång?
You need to log in to create posts and topics.

Har inte sett någon marknadsföra dem som under av exakthet.

Tja, så här säger en tillverkare i sin reklam: "its high sensitivity GPS receiver provides highly accurate speed and distance data, as well as improved tracking under trees and near tall buildings"

Något jag blev lite förbryllad av under loppet, var att vissa GPS-kilometer gick väldigt fort. Fastän jag inte kände av att jag ökade ansträngingen. Plötsligt kom en 4:15 kilometer, fastän jag rullade på i 4:35-4:45 i övrigt. Jag borde ha insett att det v

Har inte sprungit jättemånga lopp med GPS, men kanske 5-6 st. Alla gånger har jag fått kortare sträcka på klockan än den uppmätta.

Aha, du genar och fuskar...

GPS har en viss felprocent och så är det bara!
Att sen Garmin mäter ännu lite sämre inne i en stad än ute på landsbygden är redan vida känt (anser iaf jag)!

Den här diskussionen kommer alltid upp efter lopp! En kontrollmätt bana är en kontrollmätt bana

Klart vi gör! Då har vi ju blivit lurade på ett giltigt PB 😉

F ö när jag sprang Cityloppet Linköping i år hade jag min garmin med. Enligt den är loppet ca 6,9 km, medan de flesta som mätt loppet på kartan (som inte heller behöver ha fullgod nogrannhet)

Den är faktiskt tro det eller ej 1,5 mil för lång

Förutom GPS-systemet och mottagarnas känslighet så påverkar inställningar och algortimerna i klockorna noggrannheten. I de allra flesta fall ger Garmins klockor för lång sträcka både vid "Smart recording" och vid "per-sekund"-registrering.

Det har gjort

Men varför har du klockan på dej i Skövdes 400m bana?
Kommer jag dit någon gång och det hoppas jag att jag gör nästa år så tänker jag lita helt på deras tidtagning och varvräkning.