Quote from Funbeat user on 8 October 2010, 10:30Om det inte gör nytta, varför stretchar dansare och gymnaster så mycket?
Om det inte gör nytta, varför stretchar dansare och gymnaster så mycket?
Quote from Funbeat user on 8 October 2010, 10:33De kanske resonerar som så att "Om det inte gjorde nytta, varför stretchar löpare så mycket" och fortsätter som vanligt?
Eller så har de andra krav än löpare.
De kanske resonerar som så att "Om det inte gjorde nytta, varför stretchar löpare så mycket" och fortsätter som vanligt?
Eller så har de andra krav än löpare.
Quote from Funbeat user on 8 October 2010, 10:34Oklart. Fråga Petra Mede om hon tror att det var en bra idé.
Oklart. Fråga Petra Mede om hon tror att det var en bra idé.
Quote from Catharina Brattlin on 8 October 2010, 10:34Gör det? Hur då?
Gör det nytta gör man troligtvis rätt. Drar man sönder saker vet man nog däremot INTE vad man gör, och ska nog låta bli stretching.
Jag vet vad jag gör iaf. 🙂
Gör det? Hur då?
Gör det nytta gör man troligtvis rätt. Drar man sönder saker vet man nog däremot INTE vad man gör, och ska nog låta bli stretching.
Jag vet vad jag gör iaf. 🙂
Quote from Funbeat user on 8 October 2010, 10:35Du säger att det gör nytta men du vet inte hur eller varför. Jag tycker inte det låter som om du vet vad du gör.
Jag hävdar bara att för att få stretching att fungera behöver man få delar av muskelpaketet (inte själva muskeln alltså) att tappa en del av
Du säger att det gör nytta men du vet inte hur eller varför. Jag tycker inte det låter som om du vet vad du gör.
Jag hävdar bara att för att få stretching att fungera behöver man få delar av muskelpaketet (inte själva muskeln alltså) att tappa en del av
Quote from Funbeat user on 8 October 2010, 10:45Hur länge tror du att du behöver hålla stretchen om du ska motverka en sådan eventuell bildning av de här, som jag förstår det, rätt hypotetiska fibrerna? Borde rimligen vara under en försvarlig de av återuppbyggnadsarbetet som försiggår under ett dygn el
Hur länge tror du att du behöver hålla stretchen om du ska motverka en sådan eventuell bildning av de här, som jag förstår det, rätt hypotetiska fibrerna? Borde rimligen vara under en försvarlig de av återuppbyggnadsarbetet som försiggår under ett dygn el
Quote from Funbeat user on 8 October 2010, 10:49Intressant läsning om stretching f ö:
http://www.idrottsdoktorn.se/fragor-svar/stretching/stretchingJag hade hemskt gärna velat läsa mer.
Intressant läsning om stretching f ö:
http://www.idrottsdoktorn.se/fragor-svar/stretching/stretching
Jag hade hemskt gärna velat läsa mer.
Quote from Funbeat user on 8 October 2010, 10:50Att man själv inbillar sig att stretching gör nytta är ju ingenting som talar för att det är så. Tvärtom är ju historien full av gamla huskurer och behandlingsformer som på sin tid ansågs som måsten men som man idag vet är rena skräckbehandlingarna. Bränn
Att man själv inbillar sig att stretching gör nytta är ju ingenting som talar för att det är så. Tvärtom är ju historien full av gamla huskurer och behandlingsformer som på sin tid ansågs som måsten men som man idag vet är rena skräckbehandlingarna. Bränn
Quote from Funbeat user on 8 October 2010, 10:55@RR: Bra fråga!
Kan det inte vara just det man eftersträvar vid t.ex. aktiv rehab av bristningar och sträckningar? Detta jämte försiktig töjning (om man så vill) ska man ju göra flera ggr per dag under hela rehabiliteringsperioden.
@RR: Bra fråga!
Kan det inte vara just det man eftersträvar vid t.ex. aktiv rehab av bristningar och sträckningar? Detta jämte försiktig töjning (om man så vill) ska man ju göra flera ggr per dag under hela rehabiliteringsperioden.
Quote from Funbeat user on 8 October 2010, 11:03Men då borde man vid kliniska stuider se någon form av fysiologisk respons på stretchingen som inte går att härleda till ökad tolerans. Sammanfattas ganska bra i den här studien från -96
(http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6WB6-4C
Men då borde man vid kliniska stuider se någon form av fysiologisk respons på stretchingen som inte går att härleda till ökad tolerans. Sammanfattas ganska bra i den här studien från -96
(http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6WB6-4C