Quote from Funbeat user on 8 October 2010, 19:48Om argumentet för stretching främst är skadefrihet så säger verkligheten något annat. Sedan streching blev allmänt förekommande, och till och med obligatoriskt på gruppträning, så har snarare andelen skador i samband med motionsidrott ökat.
Då kan man i
Om argumentet för stretching främst är skadefrihet så säger verkligheten något annat. Sedan streching blev allmänt förekommande, och till och med obligatoriskt på gruppträning, så har snarare andelen skador i samband med motionsidrott ökat.
Då kan man i
Quote from Funbeat user on 8 October 2010, 19:56Man kanske ska skilja på riktigt stretching där den som utför rörelserna vet vad de gör och den avart av stretching de flesta utför, dvs står och drar lite planlöst i en muskel utan att varken förstå varför eller effekterna av vad de gör...
Ska man hålla
Man kanske ska skilja på riktigt stretching där den som utför rörelserna vet vad de gör och den avart av stretching de flesta utför, dvs står och drar lite planlöst i en muskel utan att varken förstå varför eller effekterna av vad de gör...
Ska man hålla
Quote from Catharina Brattlin on 8 October 2010, 19:59Jasså, det var mer än jag visste om! Har Du några länkar till det där?
De enda skador jag har bevittnat i samband med mina klasser de senaste 15 åren är två stukningar. Båda snubblade på stepbrädorna. Men jag hade snabbt Dauerbindorna framme. 🙂
Annic
Jasså, det var mer än jag visste om! Har Du några länkar till det där?
De enda skador jag har bevittnat i samband med mina klasser de senaste 15 åren är två stukningar. Båda snubblade på stepbrädorna. Men jag hade snabbt Dauerbindorna framme. 🙂
Annic
Quote from Funbeat user on 8 October 2010, 20:10En riktigt bra bok i ämnet är: Stora stretchboken av Kristian Berg
- Öka rörligheten
- Minska smärtan
- Uppnå muskelbalansDen borde många fler läsa och en del borde även tillämpa den.
En riktigt bra bok i ämnet är: Stora stretchboken av Kristian Berg
- Öka rörligheten
- Minska smärtan
- Uppnå muskelbalans
Den borde många fler läsa och en del borde även tillämpa den.
Quote from Funbeat user on 8 October 2010, 20:13Nu blrjar jag fundera på hur bra det egentligen är att jag stretchar utan kunskap i ämnet. Erfarenhet efter dans, friidrott och div andra sporter, visst. men kunskap? jag gör mest vad som känns skönt. positiv smärta, eller hur man nu ska uttrycka det...
Nu blrjar jag fundera på hur bra det egentligen är att jag stretchar utan kunskap i ämnet. Erfarenhet efter dans, friidrott och div andra sporter, visst. men kunskap? jag gör mest vad som känns skönt. positiv smärta, eller hur man nu ska uttrycka det...
Quote from Funbeat user on 8 October 2010, 20:18Boken Peter nämnde är jättebra, jag tror du kan (med tanke på dina tidigare erfarenheter) tillgodogöra dig en massa från den och kanske t om hitta en och annan ny rörelse som känns mysig 🙂
Boken Peter nämnde är jättebra, jag tror du kan (med tanke på dina tidigare erfarenheter) tillgodogöra dig en massa från den och kanske t om hitta en och annan ny rörelse som känns mysig 🙂
Quote from Catharina Brattlin on 8 October 2010, 20:18Anna, nog informerade Dina tränare Dig om varför Du stretchar på ett visst sätt? Vilka muskler som engageras? Hur skelettmuskulaturen är uppbyggd, och vad senor och ledband är till för? I så fall har Du ju kunskaperna med Dig och vet hur göra? 🙂
Anna, nog informerade Dina tränare Dig om varför Du stretchar på ett visst sätt? Vilka muskler som engageras? Hur skelettmuskulaturen är uppbyggd, och vad senor och ledband är till för? I så fall har Du ju kunskaperna med Dig och vet hur göra? 🙂
Quote from Funbeat user on 8 October 2010, 20:23Sylvia: nej, inte det minsta.
Sylvia: nej, inte det minsta.
Quote from Catharina Brattlin on 8 October 2010, 20:30Hm, OK, då ska jag nte säga vad jag tycker om det. Att instruera handlar om så mycket mer än bara själva träningen. Alla delar ska vara med. (#)
Skaffa boken som Peter tipsar om. Tror, som Annika, att den kan hjälpa Dig, om Du är osäker.
Hm, OK, då ska jag nte säga vad jag tycker om det. Att instruera handlar om så mycket mer än bara själva träningen. Alla delar ska vara med. (#)
Skaffa boken som Peter tipsar om. Tror, som Annika, att den kan hjälpa Dig, om Du är osäker.
Quote from Funbeat user on 8 October 2010, 20:33Det var en liten friidrottsklubb i en by i Tyskland. Tränarens enda merit var nog att hon hade tränat friidrott och att hon var villig att ta över när hennes mamma lev för gammal... 😉
I min sedvanliga hybris har jag trott att lite sunt förnuft och ett h
Det var en liten friidrottsklubb i en by i Tyskland. Tränarens enda merit var nog att hon hade tränat friidrott och att hon var villig att ta över när hennes mamma lev för gammal... 😉
I min sedvanliga hybris har jag trott att lite sunt förnuft och ett h