Quote from Catharina Brattlin on 4 October 2010, 19:44Jag är ambivalent i frågan.
Nu tränar jag en del annat än bara löpning, där rörlighetsträning ingår, och måste säga att det gör att jag stretchar mindre och mindre. För jag behöver det inte. Är mjuk i musklerna ändå (säger min massör) och känner mig aldr
Jag är ambivalent i frågan.
Nu tränar jag en del annat än bara löpning, där rörlighetsträning ingår, och måste säga att det gör att jag stretchar mindre och mindre. För jag behöver det inte. Är mjuk i musklerna ändå (säger min massör) och känner mig aldr
Quote from Funbeat user on 4 October 2010, 20:18Bra Sylvia, det ger mig hopp. Det är ganska lindrigt - går att springa med - men lite jobbigt när man skall försöka sova. Skall köra stretchning, rodd och styrketräning några dagar så får vi se. Det är 25-manna på lördag, så då måste jag vara frisk! 🙂
Bra Sylvia, det ger mig hopp. Det är ganska lindrigt - går att springa med - men lite jobbigt när man skall försöka sova. Skall köra stretchning, rodd och styrketräning några dagar så får vi se. Det är 25-manna på lördag, så då måste jag vara frisk! 🙂
Quote from Funbeat user on 4 October 2010, 21:13Började springa för ca 3 månader sedan och jag stretchar alltid... för jag AVSKYR träningsvärk! Jag tycker att det är könt att strercha och lägger ungefär lika mycket tid på stretchingen som på själva löppasset. Mina muskler är definitivt av sorten som dr
Började springa för ca 3 månader sedan och jag stretchar alltid... för jag AVSKYR träningsvärk! Jag tycker att det är könt att strercha och lägger ungefär lika mycket tid på stretchingen som på själva löppasset. Mina muskler är definitivt av sorten som dr
Quote from Elias Engqvist on 4 October 2010, 21:58En gång för alla: Stretching påverkar inte träningsvärk! Det kanske är skönt med stretching och det ger en viss smärtlindring precis efteråt (enl samma princip att man glömmer skavsåret på hälen om man hamrar sig på tummen)
En gång för alla: Stretching påverkar inte träningsvärk! Det kanske är skönt med stretching och det ger en viss smärtlindring precis efteråt (enl samma princip att man glömmer skavsåret på hälen om man hamrar sig på tummen)
Quote from Funbeat user on 4 October 2010, 22:12Jag stretchar låren bak och fram samt vaden alltid före,ofta efter också.Men föredrar istället ner löpning. Håller snabb och medeldistans. 🙂
Jag stretchar låren bak och fram samt vaden alltid före,ofta efter också.Men föredrar istället ner löpning. Håller snabb och medeldistans. 🙂
Quote from Funbeat user on 5 October 2010, 07:58Stretchar både efter uppvärming och efter löppasset (ca 5 min efter uppvärming och 10 min efter löpning). Har provat att sluta stretcha men det fungerade inte alls utan jag kände mig tvungen att börja igen. Vaderna blev alldeles för stela.
Det var nån so
Stretchar både efter uppvärming och efter löppasset (ca 5 min efter uppvärming och 10 min efter löpning). Har provat att sluta stretcha men det fungerade inte alls utan jag kände mig tvungen att börja igen. Vaderna blev alldeles för stela.
Det var nån so
Quote from Elias Engqvist on 5 October 2010, 09:23Vid vanlig stretch händer det INGENTING mer än att det känns skönt ett tag efteråt/under.
Vid tänjning däremot kan man säkert förlora spänst iom att man verkligen blir mer rörlig i lederna!
Edit: Stavade rättare
Vid vanlig stretch händer det INGENTING mer än att det känns skönt ett tag efteråt/under.
Vid tänjning däremot kan man säkert förlora spänst iom att man verkligen blir mer rörlig i lederna!
Edit: Stavade rättare
Quote from Funbeat user on 5 October 2010, 09:49Det finns en undersökning gjord på höjdhoppare där en försöksgrupp stretchade och en andra som inte gjorde det. De som stretchade tappade i spänst och fick därmed en sämre resultatutveckling än de som inte stretchade.
Orsakerna diskuteras. En teori är at
Det finns en undersökning gjord på höjdhoppare där en försöksgrupp stretchade och en andra som inte gjorde det. De som stretchade tappade i spänst och fick därmed en sämre resultatutveckling än de som inte stretchade.
Orsakerna diskuteras. En teori är at
Quote from Funbeat user on 5 October 2010, 10:21Jag snubblade över en (inte helt ny) sammanfattning av forskningsläget kring stretching som kanske kan vara av intresse:
Clin J Sport Med. 2004 Sep;14(5):267-73.
Does stretching improve performance? A systematic and critical review of the literature.S
Jag snubblade över en (inte helt ny) sammanfattning av forskningsläget kring stretching som kanske kan vara av intresse:
Clin J Sport Med. 2004 Sep;14(5):267-73.
Does stretching improve performance? A systematic and critical review of the literature.
S
Quote from Funbeat user on 5 October 2010, 19:09Det där med att stretching inte skulle påverka träningsvärk måste även det vara personligt dock. Jag har t.ex. ett klart samband mellan de båda. Om jag inte stretchar får jag träningsvärk/mer träningsvärk än jag får om jag faktiskt stretchar. Så har det a
Det där med att stretching inte skulle påverka träningsvärk måste även det vara personligt dock. Jag har t.ex. ett klart samband mellan de båda. Om jag inte stretchar får jag träningsvärk/mer träningsvärk än jag får om jag faktiskt stretchar. Så har det a