Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Annica, har du skrivit hur den här mitokondrieträningen var upplagd någonstans? Låter intressant.

Jag minns att jag fick bassning för att jag körde för fort på långpassen och för långsamt på intervallerna, etc men allt det där är ju baserat på hur jag tränade innan. Jag är inte så säker på att samma råd hjälper någon annan, inte detaljerna åtminstone.

Ja, men i stora drag då? Mitokondrieträning låter som en hel filosofi, men det kanske inte är så stor skillnad? Mest finjusteringar?

I stora drag skulle jag hålla igen på långpassen, de skulle vara längre än 2h och inte gå för fort. Inte komplettera med sportdryck, bara vatten under passet (frågade aldrig varför).

Vilodagarna var lika viktiga som träningsdagarna (ergo, inte smygträna

Imponerande iaf att mentalt, och även tids/familjemässigt, fixa 9 timmars löpning på helgen - som träning! Då måste man känna att det var värt mödan!

Jag har även sett mitokondrieträning som man gör på gymmet. 50 reps vardera med benspark, hamstrings cur

Annica: Angående 4*4 min intervaller. Är det tänkt att man alltid ska köra 4 min. Tänkte på att tex 3.30 min tempo lär ju bli "svin"-jobbigt med bara 1 min vila.. kör bl a f ö just 4*4 min intervaller ungefär varannan vecka. Man har ju hört att 1000 met

Den sortens träning - 50 av varje- tror jag kan vara väldigt effektiv i kombination med löpning, men då ska man vara noga med att det verkligen är max 50 reps på varje övning. Du ska inte orka 51. Formen, att det går lagom fort etc, är också svår att få t

Förstår det. Och jag antar att om man nästan är slut vid 50 och slutar där så har det ingen effekt då? Alls?

Lite rocket science för en annan. 😀

Kent: Jag kan ha missuppfattat dem, men jag tolkade deras instruktioner som att jag skulle springa i 4 minuter i ett tempo som ger en puls som når VO2max och helst överstiger den så mycket som möjligt i princip.

Eftersom jag nådde VO2max vid 176 skulle a

Ok! får se om jag klarar alla 4 intervaller på 3.30 tempo nästa gång då. Usch känns redan jobbigt.. (#) tack för svar 🙂