Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSyreupptagningsförmåga
You need to log in to create posts and topics.

Maria: Slutsatsen man kan dra är att du har testvärdet 40ml/kg, men sen inte tillräcklig uthållighet för att prestera samma resultatnivå på längre sträckor.

När ändå Coopertestet (12 min, så långt som möjligt) var uppe kunde jag inte låta bli att översätta en tabell till något mer lättförståeligt (km-tider). Obs att det är sträckor på runt 2-4 km, inte helt jämförbart med miltider:

BILD:http://raymond.bergma

Ingen uthållighet i snabbt tempo i alla fall...:-(

Nåja, du är i alla fall inte ensam... 😉

Stäcka ml/kg (VDOT) enligt Jack Daniels och mitt årsbästa 2008
1500m 65
3000m 62
5000m 62
10 km 60
21,1k 60
42,2k 49 (perset från 2006 ger 54)

Jag har haft kass löpekonomi och ett urkasst löpsteg så länge jag kan minnas. Det är anlag jag ärvt från min mor.
Jag har förändrat och förbättrat löpsteget de senaste två åren men bra kommer det nog aldrig att kunna bli. Att jag prioriterar längdskidåkn

Ja, men vad är det för fel på ditt löpsteg då? Jag undrar vad som är bra och vad som är dåligt. Vissa hävdar att man ska ha mycket hälkick och andra att man ska ha ett lågt steg för att inte slösa energi. Jag vet inte vad som är sant.

Om det ska gå fort så måste du skjuta ifrån ordentligt med benet och foten. Det kan du aldrig uppnå med ett lågt steg. Att man sparar energi med ett lägre steg är också ganska självklart.

Vad som är ett bra löpsteg beror väl väldigt mycket på hur långt man ska springa, o ungefär vilket fart man klarar? Ett lågt steg är snålt på långa distanser i låg fart, men är inte så utecklingsbart för högra farter. Jag tror att vill man klara maran på

Men vad räknas som fort då? Jag springer väldigt sällan snabbare än 4:00-tempo. Mitt normala joggtempo är 5:30 (förutom nu då när jag har en svacka). Jag tycker att det verkar väldigt energislösande att ha mycket hälkick när man springer sakta. Men jag ha

42km är egentligen en ganska kort sträcka...