Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningtips för benhinnor nån?
You need to log in to create posts and topics.

Hej
Ser att många har problem med benhinnorna. Känn om ni har ont längs innerkanten på skenbenet.

Då beror det sannolikt på dålig eller felaktig stretching. Man måste stretcha soleusmuskeln (flundramuskeln) ordentligt, då hinnan på muskeln klibbar fast m

Tack så hemskt mycket för alla bra svar. Känner mig helt peppad att testa några av metoderna. Tusen tack 🙂

Ylva,
Den där stretchövningen lät bra. Skall provas!

En annan övning som funkar bra är att sitta på knä och luta sig så långt bak det går.

Hej! Ylva. Ditt Råd var det nånting! Har hört om en Fiidrott gymnastig som håller på finska elitidrottare att man ska "dra loss " om benhinnorna.alltså särä muskel från skenbenet.Och det tar ont. han sa också att INTE tra upp och ner. det skulle bara göra

Hej

En annan stretschövning som jag har fått tips om från en idrottsläkare:

Gör övningen utan skor men med strumpor på ett ganska friktionsfritt underlag. Stå upp och vinkla ena foten så att ovansidan av foten pekar nedåt, tryck ovansidan av tårna mot l

Ylva,
Den stretchingen har fungert veldig bra for meg!
Jeg fikk en kraftig benhinnebetennelse i sommer og gikk til en dyktig massør som fikset problemet (sinnsykt vondt men det fungerte) i ettertid stretcher jeg veldig dt på innsiden og de gangene jeg sl

Jag har haft mycket problem med benhinnorna, men efter att jag förbättrade min löpteknik och landar med hela foten i marken rakt under höften istället för på hälen framför höften så har det gått över.

Jag träffade ett hockeylag, där nästan alla hade ont i i benhinnan. Jag rekomenderade dom att stretcha som jag tidigare sagt. Efter en vecka hade bara 2 st spelare fotfarande ont de övriga var bra.
Det kan vara svårt att trycka undan muskeln på sig själv

Nu kanske jag missat nåt inlägg, men jag tycker du skall söka hjälp hos sjukgymnast eller liknande. Det känns som benhinneproblem kan ha 100 orsaker och lika många lösningar. En duktig sjukgymnast bör kunna hjälpa dig.

ilägg i hålfoten sen dess har jag aldrig haft problem! Funkat i 20 år!