Quote from Funbeat user on 9 August 2010, 21:55Akuthungrig men utan att ha aptit.??...har jag upplevt många gånger!!...å då tycker jag att en till fyra feta biran är bästa medicinen. Hustrun brukar alltid "bytta" i en massa hårdbröd i sina mjölklag me äppelmos alt nyplockade hallon å liknande fruktisa
Akuthungrig men utan att ha aptit.??...har jag upplevt många gånger!!...å då tycker jag att en till fyra feta biran är bästa medicinen. Hustrun brukar alltid "bytta" i en massa hårdbröd i sina mjölklag me äppelmos alt nyplockade hallon å liknande fruktisa
Quote from Funbeat user on 9 August 2010, 22:14Bytta??
Bytta??
Quote from Funbeat user on 9 August 2010, 22:43Ja det undrar jag med. Byttat=smulat?
Kräkilla har jag mått ett flertal gånger och då är jordgubbsmjölk såååå bra för det slinker ner nästan oavsett och jag är människa på nolltid.
Ja det undrar jag med. Byttat=smulat?
Kräkilla har jag mått ett flertal gånger och då är jordgubbsmjölk såååå bra för det slinker ner nästan oavsett och jag är människa på nolltid.
Quote from Funbeat user on 9 August 2010, 23:06Jäklar, nu talade jag dialekt igen, tydligen, eftersom min uppländske vän Kjell förstod, men inte ni andra.
Bytta, eller böta, betyder i den här delen av världen att man bryter ett knäckebröd i små bitar (inte smulor dock!!), lagoma munsbitar i mjölken/
Jäklar, nu talade jag dialekt igen, tydligen, eftersom min uppländske vän Kjell förstod, men inte ni andra.
Bytta, eller böta, betyder i den här delen av världen att man bryter ett knäckebröd i små bitar (inte smulor dock!!), lagoma munsbitar i mjölken/
Quote from Funbeat user on 9 August 2010, 23:56Andra uppländska uttryck man minns:
"Jämre" - i stället för kraftuttryck när man t.ex. precis har...
"Hurra i kull" - ramlat, halkat omkull.Min moster som har gård i Väster-Ensta utanför Tierp kom en morgon på "bron" (dvs förstutrappen) med en karta ägg
Andra uppländska uttryck man minns:
"Jämre" - i stället för kraftuttryck när man t.ex. precis har...
"Hurra i kull" - ramlat, halkat omkull.
Min moster som har gård i Väster-Ensta utanför Tierp kom en morgon på "bron" (dvs förstutrappen) med en karta ägg
Quote from Funbeat user on 10 August 2010, 01:32För att få vätska plus salter drick ett glas med Resorb (finns på Apotelet) när du kommer hem innan du tar din smoothie. Resorben tar dock ett tag att lösa upp så släng ner den i vattnet före passet. 🙂
För att få vätska plus salter drick ett glas med Resorb (finns på Apotelet) när du kommer hem innan du tar din smoothie. Resorben tar dock ett tag att lösa upp så släng ner den i vattnet före passet. 🙂
Quote from Funbeat user on 10 August 2010, 10:21Bröderna Lindström slår väl i den eminenta skriften "Svitjods undergång och Sveriges födelse" fast att östra Västmanland och västra Uppland på goda grunder - åtminstone rent dialektalt - kan hållas för den mest bakåtsträvande landsändan i riket, och då rä
Bröderna Lindström slår väl i den eminenta skriften "Svitjods undergång och Sveriges födelse" fast att östra Västmanland och västra Uppland på goda grunder - åtminstone rent dialektalt - kan hållas för den mest bakåtsträvande landsändan i riket, och då rä
Quote from Funbeat user on 10 August 2010, 10:30Hade samma problem förut när jag sprang på tom mage efter jobbet.
Nu blir det 2-3 ostmackor innan löppasset samt oboy, en banan och ett ägg efter passet i väntan på att middagen ska bli klar. Om jag springer längre än en timme brukar jag även ta en reso
Hade samma problem förut när jag sprang på tom mage efter jobbet.
Nu blir det 2-3 ostmackor innan löppasset samt oboy, en banan och ett ägg efter passet i väntan på att middagen ska bli klar. Om jag springer längre än en timme brukar jag även ta en reso
Quote from Funbeat user on 10 August 2010, 10:42Jämrans säger man på sina håll annars, men vet inte var jag plockat upp det?
(Sylt och mjölk = tvi; Jordgubbssylt = dubbelt tvi.
När jag var liten drack/åt vi ibland lingonmjölk (Mjölk med några skedar lingonsylt i (vanligen fiskade jag upp lingonen och
Jämrans säger man på sina håll annars, men vet inte var jag plockat upp det?
(Sylt och mjölk = tvi; Jordgubbssylt = dubbelt tvi.
När jag var liten drack/åt vi ibland lingonmjölk (Mjölk med några skedar lingonsylt i (vanligen fiskade jag upp lingonen och
Quote from Funbeat user on 10 August 2010, 10:45Jag hålls visserligen i östra Uppland och betydligt längre söröver än Månkarbo-Kjell, men gammaldags och bakåtsträvande är epitet som inte är mig främmande 🙂
Jag hålls visserligen i östra Uppland och betydligt längre söröver än Månkarbo-Kjell, men gammaldags och bakåtsträvande är epitet som inte är mig främmande 🙂