Quote from Funbeat user on 10 August 2010, 13:01OT men..
Bytta bör vara samma sak som smålanedi på Norrlänska enligt min hustru?
Bekräfta eller dementera?
OT men..
Bytta bör vara samma sak som smålanedi på Norrlänska enligt min hustru?
Bekräfta eller dementera?
Quote from ellen olsson on 10 August 2010, 13:05Bytta? I Västerbotten m.fl. ställen heter det bryta eller bruttun.
http://www.sikhallan.se/Information/Dialekter.htm
Bytta? I Västerbotten m.fl. ställen heter det bryta eller bruttun.
http://www.sikhallan.se/Information/Dialekter.htm
Quote from Funbeat user on 10 August 2010, 13:11Forts OT:
Jag är uppvuxen med ordet filbryta (Västerbotten).
Jag har hört smålanedi, men skulle säga att det är mer norrbottniskt. Detta sista var en gissning.
Forts OT:
Jag är uppvuxen med ordet filbryta (Västerbotten).
Jag har hört smålanedi, men skulle säga att det är mer norrbottniskt. Detta sista var en gissning.
Quote from Funbeat user on 10 August 2010, 13:31Ytterligare OT:
Aha!
Nu fick jag en förklaring till varför vi kallar mjölk, lingonsylt och brutet knäcke/tunnbröd för "Småla"! (Från min mormor i Kalix, men de uttalar det mer som "smålla"...)smålanedi... Hahaha...
Ytterligare OT:
Aha!
Nu fick jag en förklaring till varför vi kallar mjölk, lingonsylt och brutet knäcke/tunnbröd för "Småla"! (Från min mormor i Kalix, men de uttalar det mer som "smålla"...)
smålanedi... Hahaha...
Quote from Funbeat user on 11 August 2010, 01:10Jag har hört att en stadig whisky (eller sprit i allmänhet) några timmar efter ett långpass ska göra susen för återhämtningen. Argumenten jag hörde var att alkoholen tunnar ut blodet och ökar cirkulationen vilket gör att slaggprodukter försvinner. Är dett
Jag har hört att en stadig whisky (eller sprit i allmänhet) några timmar efter ett långpass ska göra susen för återhämtningen. Argumenten jag hörde var att alkoholen tunnar ut blodet och ökar cirkulationen vilket gör att slaggprodukter försvinner. Är dett
Quote from Funbeat user on 11 August 2010, 20:06Jag tror inte alkoholen hjälper mycket med återhämtningen, den skapar ju i sig en belastning på kroppens system som nog snarare hämmar mer än det hjälper.
Men det kanske känns bättre? I så fall tar jag en folköl t.ex. efter passet för det är nog det goda
Jag tror inte alkoholen hjälper mycket med återhämtningen, den skapar ju i sig en belastning på kroppens system som nog snarare hämmar mer än det hjälper.
Men det kanske känns bättre? I så fall tar jag en folköl t.ex. efter passet för det är nog det goda
Quote from Funbeat user on 12 August 2010, 09:19Enligt mina återhämtningserfarenheter (efter långpass) känns det som en trestegsraket.
Viktigast är att få i sig snabb energi direkt efter. Gärna ett glas juice och en frukt. Missar man detta och väntar mer än 1-2 timmar kan det straffa sig hårt (det gör
Enligt mina återhämtningserfarenheter (efter långpass) känns det som en trestegsraket.
Viktigast är att få i sig snabb energi direkt efter. Gärna ett glas juice och en frukt. Missar man detta och väntar mer än 1-2 timmar kan det straffa sig hårt (det gör
Quote from Funbeat user on 12 August 2010, 10:04Glykogenet i kroppen tar i princip aldrig slut, dessutom finns det så mycket fett i kroppen att man kan springa tills man somnar :-), däremot så sjunker blodsockret och när det är för lågt så "bonkar" man. Man bör alltså tillföra energi under passet för a
Glykogenet i kroppen tar i princip aldrig slut, dessutom finns det så mycket fett i kroppen att man kan springa tills man somnar :-), däremot så sjunker blodsockret och när det är för lågt så "bonkar" man. Man bör alltså tillföra energi under passet för a
Quote from Funbeat user on 12 August 2010, 10:37eller så tar man en mazarin vid behov.
eller så tar man en mazarin vid behov.
Quote from Funbeat user on 12 August 2010, 10:38Mazariner var det längesen jag åt, kanske ska testa det istället...
Mazariner var det längesen jag åt, kanske ska testa det istället...