Quote from Funbeat user on 3 December 2010, 22:13Jag gissar att du tycker att löpare är maskulint eftersom möjligen du associerar till ändelserna för skådespelare/skådespelerska. Men numera rekommenderar Svenska språkrådet att man undviker könsbundna personbeteckningar och därför ska man alltid säga t e
Jag gissar att du tycker att löpare är maskulint eftersom möjligen du associerar till ändelserna för skådespelare/skådespelerska. Men numera rekommenderar Svenska språkrådet att man undviker könsbundna personbeteckningar och därför ska man alltid säga t e
Quote from Funbeat user on 3 December 2010, 22:21Nu för tiden må det nog vara så men i forntiden dvs då jag var ung hette det nog Sköt-are å Sköt-erska....Bind-are å Bind-erska.....Väv-are å Väv-erska...etc..etc...(Löp-are.....Löp-erska...?????????).
Vår läkare på jobbet kallar sköterskan för "Syster"..
Nu för tiden må det nog vara så men i forntiden dvs då jag var ung hette det nog Sköt-are å Sköt-erska....Bind-are å Bind-erska.....Väv-are å Väv-erska...etc..etc...(Löp-are.....Löp-erska...?????????).
Vår läkare på jobbet kallar sköterskan för "Syster"..
Quote from Catharina Brattlin on 3 December 2010, 22:21Som sagt, jag funderade bara. Tack för förklaringen. Kommer dock alltid tycka att löpare har en manlig klang utan att kunna förklara varför jag tycker så. Om det är OK?
Har precis för mig att jag har hört ordet "kulstöterska" om kvinnliga kulstötare. Vil
Som sagt, jag funderade bara. Tack för förklaringen. Kommer dock alltid tycka att löpare har en manlig klang utan att kunna förklara varför jag tycker så. Om det är OK?
Har precis för mig att jag har hört ordet "kulstöterska" om kvinnliga kulstötare. Vil
Quote from Funbeat user on 3 December 2010, 22:27Det var säkert nån kommentator som kände behov av att poängtera att det var just kvinnor... 🙂
Det var säkert nån kommentator som kände behov av att poängtera att det var just kvinnor... 🙂
Quote from Funbeat user on 3 December 2010, 22:28Nötknäckare och nötknäckerska? Hmmm... I kinda like it. /joggerskan
Nötknäckare och nötknäckerska? Hmmm... I kinda like it. /joggerskan
Quote from Catharina Brattlin on 3 December 2010, 22:32Bennu (t+)
/Löperskan
Bennu (t+)
/Löperskan
Quote from Funbeat user on 3 December 2010, 22:55Nötknäckerska, hmm, den var ny...
Nötknäckerska, hmm, den var ny...
Quote from Funbeat user on 3 December 2010, 22:55Genus-tugget har tids nog blåst förbi, och man kan då både i vardagliga kontexter (här) och i betydelsefulla kontexter åter fokusera på relevanta frågeställningar och diskutera dem på ett mer stringent sätt.
Genus-tugget har tids nog blåst förbi, och man kan då både i vardagliga kontexter (här) och i betydelsefulla kontexter åter fokusera på relevanta frågeställningar och diskutera dem på ett mer stringent sätt.
Quote from Funbeat user on 3 December 2010, 23:16Och på denna stringens fick vi just ett exempel?
/Genustuggare
Och på denna stringens fick vi just ett exempel?
/Genustuggare
Quote from Funbeat user on 4 December 2010, 00:15@ A Bohlin: slå upp ordet "stringens" i en ordbok innan du använder det. 🙂
@ A Bohlin: slå upp ordet "stringens" i en ordbok innan du använder det. 🙂