Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTröskelfart?
You need to log in to create posts and topics.

Evely:

Jag gissar att det är svårare att nå sitt absoluta pulsmax på plan mark. I artikeln står det att man kommer nära maxpuls, vilket alltså innebär att man teoretiskt kanske skulle kunna höja den lite till. I praktiken, för de flesta av oss som kallar

Nära sitt absoluta max.. och då kommer ju naturligtvis den givna följdfrågan.. Hur nära max?
Jo jag vet den är hypotetisk och den är säkert inte speciellt enkel att svara på, men kan någon, som har testat maxpuls med denna metoden och med backe berätta hu

Evely P: Varför inte testa din maxpuls samt laktatnivå för en billig peng. Garanterat får du en svettupplevelse för pengarna (H). http://www.fitforfight.se/

Evely:

Det är inte lätt att nå sin absoluta maxpuls även om man hittar en optimal backe (hur nu en sådan ser ut?). Jag tror dock inte att du ska behöva lägga på mer än fem slag/minut om du gör på artikelns vis och verkligen kämpar för allt du är värd. Ja

Backen får inte vara för brant heller. Och så skall man inte kört för mycket hårda pass dagarna innan.

Minns en gång när jag och några kompisar skulle mäta maxpulsen 4 dagar efter ett lopp. Backen var lite för brant också. Jag var inte i närheten utan fi

För min del är inte en femhundring en billig peng... inte står det heller på hemsidan länkar till de metoder h*n använder. Jag vill nog tusan ha sådan information om jag ska betala för det hela... Kanske kommer jag att göra ett sånt test en dag..eller så

Är det inte väldigt individuellt hur länge man kan ligga på tröskelpuls? Det finns ju de i yppersta eliten som hävdar att de kör nästan en hel Ironman på tröskeln.

Jag har också börjat ifrågasätta det kloka i att se tröskelfart som exakt "den fart man kan hålla i en timme". Det stämmer ofta väldigt bra, men om man har exceptionellt flack eller brant uthållighetsprofil känns det som det skulle kunna bli ganska missvi

Anders: Trökeln är just den farten man kan hålla utan att syraskulden fortsätter att stiga utan hamnar i jämvikt.

David, det är den normala teoretiska definitionen, vad jag vet iallafall. Rent teoretiskt borde man då kunna ligga väldigt länge där. eller ?