Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTröskelfart?
You need to log in to create posts and topics.

Så länge man äter, dricker och orkar(mentalt och fysiskt, utan smärta)!.
Det är detta som distansträningen lägger grund för.
Cykelträning i sin fulla glans!

David: Du menar alltså när man tänker "det här var jävligt jobbigt, men det verkar i alla fall inte bli värre".... 🙂

och då lägger man in en intervall.

Absolut - ont ska med ont fördrivas! 😉

Men tröskelfarten är ju (bara) en ren definition: den högsta snitthastighet löparen kan hålla under en timme, gissningsvis på flack asfalt, eller bana. Kan man hålla en viss fart i 70 minuter, så är det per definition en lägre fart än tröskelfarten... och

Sven, den definitionen har jag aldrig hört. Om vi pratar om mjölksyratröskel så är det väl det man presterar då man är på gränsen att ansamla mjölksyra. Detta kan knytas till en puls och vilken fart man får ut av den pulsen varierar med bl a tiden man lig

Den definitionen är välkänd. Vad jag menar är att det nog oftast är i princip ointressant vilka mmol hit eller dit som gäller. Det är ju individuella värden som alltid måste sättas in i något mer komplicerat sammanhang. Att använda sig av definitionen ist

Om man gör ett test på ett lab så är det mängden mjölksyra i blodet man mäter, inte hur fort man kan springa i en timme.

Det som är intressant med tröskelfarten är att det är där man nätt och jämnt klarar av att spola bort mjölksyra i samma takt som den

Det finns ju också ett annat enklare test som man mycket väl kan hjälpas åt ett par kompisar att köra på löpband. Conconitestet. Då får du fram tröskelpuls och tröskelfart.

Man kan säkert google fram bra beskrivningar av det testet. Bättre än de jag kan

När man mäter på lab så ökar man farten (intensiteten) samtidigt som man mäter andelen mjölksyra. Ganska plötsligt stiger andelen mjölksyra kraftigt. När detta sker är det fråga om ganska få minuter som man kan fortsätta med den högre intensiteten... Här