Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

och du snittar på 10 mil?

Om den ene har 160, og den andre 140 i trøskeø , så er det mulig at han med 140 har den høgste i %

Du må vite hans max

Conny: "Hur mycket fett du bränner är individuellt.
Finns dom som bränner som mest fett i % straxt under deras tröskelpuls."

Jag hoppas inte du menade att det finns folk som bränner större andel fett strax under tröskel än långt under den (tex. i vila),

Sorry inte i %, bara mest fett.

Tröskelpulsen räcker väl inte för att jämföra två personer. De kan ju ha rejält olika slagvolym vid samma puls, o därmed transportera väldigt olika mängd syre vid samma puls.

Högerförskjuter man laktatkurvan (som vi skriver på svenska) mha distansträning så minskar man med största sannolikhet höjden på densamma.

Och som ursprungsfrågan är ställd så spelar pulsen ingen roll någonstans.

Jag har gjort tester någorlunda regelbundet hos Aktivitus sedan jag började cykla (triathlon) för 3 år sedan.

Tröskelpulsen har bara ändrats marginellt på den tiden.
Däremot har effekten (watt) som jag kan hålla vid tröskeln ökat med 25% sedan första tes

Som MF skriver.

"Och som ursprungsfrågan är ställd så spelar pulsen ingen roll någonstans."

Puls och det oavsett vilken kan/ska/bör man inte gämföra med någon annan än mot sig själv. Vad har hänt med min. Det är det som är intressant. Och vad presterar

>"Den franska forskaren Veronique Billat har forskat en hel del kring uthållighetsträning och vVO2max. Vid första anblicken kan vVO2max verka lite diffus, så jag har nedan tagit mig friheten att översätta en del av en artikel jag hittade i ämnet. Artikeln

"...respiratory quotient vilket är fördelningen mellan fettoxidation och kolhydratoxidation."

Nja, respiratorisk kvot är förhållandet mellan inandat syre och utandad koldioxid. Dock så speglar det metabolismen av energisubstrat.

Kvoten är 1 när man förb