Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Världens enklaste princip för bättre ekonomi och renare natur: slösa inte. Att tvätta kläderna efter varje pass känns slösaktigt eftersom (i fallande viktighetsgrad):

1) jag inte tänker lägga en förmögenhet på 10-15 kompletta uppsättningar träningskläder

Min tvättmaskin har en kapacitet på 5kg och det tar mig (ensamstående) helt enkelt ~2 veckor att komma upp i detta (kan hända att jag överskrider gränsen nåt och proppar i mer tvätt än 5kg innan jag startar maskinen). Jag kör all tvätt i samma maskin, ann

Markus, då har vi fel maskiner både du och jag (min lilla Ignis tar bara 3,2kg om jag inte minns fel, det är den där extra smala modellen för riktigt små badrum) för jag fyller flera maskiner i veckan...

Håller med Ladyn, man skaffar en lam stor tvättmaskin - är man hänvisad till gemensam tvättstuga med tider var 14e dag så skaffar man en hink och lite tvättsåpa, eller kör direkt i handfat badkar.

Men på samma sätt så blir det tvätt hela tiden, mina bar

Men.. ni är ju så MÅNGA som samlar ihop tvätt i samma hushåll. Tänk på stackars mig som ska försöka fylla maskinfan helt ENSAM. Det tar faktiskt (minst) en vecka, sådeså. Alltså sköljes träningskläder direkt efter användning och återanvändes tills jag har

Men Jessie, du sköljer ju upp grejerna?
Har jag bara mig själv att ta hand om och lite tvätt så är det vad jag gör också, fast jag är benägen att samla på mig ett lager ombyten (blush).

Förr i tiden när vi hade egen brunn på landet och det va dåligt med vatten fick vi faktiskt inte spola när vi kissade. Sådetså.

Min mest begränsande faktor kom jag plötsligt på är mitt begränsade utrymme att HÄNGA kläder på och hur lång tid de tar på sig att TORKA... Jag försöker (här faktiskt absolut ENBART av miljöskäl) undvika att använda min torktumlare om det inte är absolut

Jessie: Lufttorka kläderna av miljöskäl? Visste du inte att vattenånga är starkt bidragande till växthuseffekten?

Jessie, jag tycker nog att skölja i handfatet/duschen räknas som "tvätta" eftersom det ju blir rent 🙂