Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Det är ett vanligt missförstånd att man bara behöver "lyfta på fötterna" när man springer på löpband. Man måste förflytta kroppen i förhållande till underlaget lika mycket som när man springer på riktigt.

Skillnaden är framför allt att det inte är något

Blir inge mer löpband för mig.

Insåg hur det låg till efter christers förklaring och det var inte som Maria sa. Fick dock inte till det där som Pontus snackar om.

Jag tycker löpband är jobbigare såtillvida att man måste kontrollera sig i sidled hela tiden samt att man måste kontrollera att man ej hamnar för långt bak eller för långt fram. Allt detta kräver extra energi...

Jag tycker att man inte får samma träning av frånskjutsmusklerna på löpbandet i och med att bandet rör sig av sig själv. Utomhus får du trycka ifrån mer för att ta lika långt steg vilket gör det tyngre.

Men vi som häckar här inne är väl "löpskolade" så att vi kör med korta, snabba löpsteg? Foten hinner ju knappt nudda marken när vi springer! (H) Så inte blir vi så speciellt mycket "framfösta" av löpbandet heller!!! Det blir bara dom med det felaktiga "äl

GPS

I lördags sprang jag en kontrollmätt halvmara och min GF 305 mätte kilometrarna till 985m till 1020m. De allra flesta hamnade i spannet 995-1005m. Och då sprang jag väl ändå inte precis samma väg som han med mäthjulet hade tagit D

Hade du sprungit på löpband hade du fått 0 på alla kilometrarna!

Fö har jag haft det otroligt lätt på löpband och gjort tider (på F&S Majornas samtliga 5 löpband) som jag inte varit i närheten av utomhus. Jag har konsekvent kört med 1% motlut.

Exempel på tider:
Löpband (alla gjorda i år):
3000m under 9:57 (3.19)
5000m

När jag springer på löpband har jag alltid 1% lutning. Detta för att "simulera" terrängen utomhus

Då kanske man skall ha 2% lutning för att också simulera luftmotståndet 😀