Quote from Funbeat user on 1 January 2009, 18:51Tja inte vet jag...men vi människor är ju olika ....å många är olikare än andra typ....Våran läkare på jobbet (Kolarmora Behandlingshem) sa att när man kutar 10 - 12 km i ganska lungt tempo så räcker det gott med att dricka före å efter träningen nästan o
Tja inte vet jag...men vi människor är ju olika ....å många är olikare än andra typ....Våran läkare på jobbet (Kolarmora Behandlingshem) sa att när man kutar 10 - 12 km i ganska lungt tempo så räcker det gott med att dricka före å efter träningen nästan o
Quote from Funbeat user on 1 January 2009, 20:22Håller med din kompis, Kjell. Har sprungit i 35 år, o förr pratades det inte mycket om dricka, på gott o ont. Själv dricker jag inte på sträckor under sådär 15 km, o det känns helt ok. När jag läser vad läkare skriver brukar det stå ungefär "för ansträngn
Håller med din kompis, Kjell. Har sprungit i 35 år, o förr pratades det inte mycket om dricka, på gott o ont. Själv dricker jag inte på sträckor under sådär 15 km, o det känns helt ok. När jag läser vad läkare skriver brukar det stå ungefär "för ansträngn
Quote from Funbeat user on 2 January 2009, 08:46Egentligen är denna diskussion off topic, men...
Naturligtvis är det individuellt hur mycket vätska man behöver, men det är bevisligen så att man tappar prestationsförmåga om man inte dricker. Variablerna är många, så det är svårt att avgöra hur mycket p
Egentligen är denna diskussion off topic, men...
Naturligtvis är det individuellt hur mycket vätska man behöver, men det är bevisligen så att man tappar prestationsförmåga om man inte dricker. Variablerna är många, så det är svårt att avgöra hur mycket p
Quote from Funbeat user on 2 January 2009, 17:25Att man skulle tappa efter 20 min är orimligt, enligt min egen åsikt och erfarenhet.
Jag dricker t ex knappt (kanske 1-2 dl efter 14-16 km beroende på var vätskekontrollen är) på tävlingshalvmara (där jag ligger på runt 90% av maxpuls, dvs hög ans
Att man skulle tappa efter 20 min är orimligt, enligt min egen åsikt och erfarenhet.
Jag dricker t ex knappt (kanske 1-2 dl efter 14-16 km beroende på var vätskekontrollen är) på tävlingshalvmara (där jag ligger på runt 90% av maxpuls, dvs hög ans
Quote from Funbeat user on 2 January 2009, 17:29Eller så gör man som man själv vill utefter sin egen erfarenhet...
Eller så gör man som man själv vill utefter sin egen erfarenhet...
Quote from Funbeat user on 2 January 2009, 17:40Blir du sämre om du tar en mun vatten var 5:e km?
Personligen tror jag att var och en unik. Så det gäller att testa vad som fungerar bäst för den själv.
Blir du sämre om du tar en mun vatten var 5:e km?
Personligen tror jag att var och en unik. Så det gäller att testa vad som fungerar bäst för den själv.
Quote from Funbeat user on 2 January 2009, 17:45Man blir ju inte sämre, men det ska ju vägas mot tiden och tempot man tappar vid vätskekontrollen. Personligen skulle jag aldrig ta dricka på millopp.
Man blir ju inte sämre, men det ska ju vägas mot tiden och tempot man tappar vid vätskekontrollen. Personligen skulle jag aldrig ta dricka på millopp.
Quote from Funbeat user on 2 January 2009, 18:18---
Att man skulle tappa efter 20 min är orimligt, enligt min egen åsikt och erfarenhet.
Jag dricker t ex knappt (kanske 1-2 dl efter 14-16 km beroende på var vätskekontrollen är) på tävlingshalvmara (där jag ligger på runt 90% av maxpuls, dvs hög</b
---
Jag dricker t ex knappt (kanske 1-2 dl efter 14-16 km beroende på var vätskekontrollen är) på tävlingshalvmara (där jag ligger på runt 90% av maxpuls, dvs hög</b
Quote from Funbeat user on 2 January 2009, 18:19Våra biologiska system för att hantera vätskebalans har utvecklats i hundra miljoner år, såklart är vi inte så känsliga att ett par deciliter vatten hit eller dit spelar någon roll. Däremot tappar man prestanda när man blir för varm ...
Våra biologiska system för att hantera vätskebalans har utvecklats i hundra miljoner år, såklart är vi inte så känsliga att ett par deciliter vatten hit eller dit spelar någon roll. Däremot tappar man prestanda när man blir för varm ...
Quote from Funbeat user on 2 January 2009, 18:23Ja, jag anser att jag blir sämre. Det stjäl tid att dricka, inte bara faktiskt utan också för att det är en allmän distraktion, och om man dessutom bär omkring på vätskan tappar man tid pga extravikt, och det är obekvämt med bälte runt midjan (eller ännu
Ja, jag anser att jag blir sämre. Det stjäl tid att dricka, inte bara faktiskt utan också för att det är en allmän distraktion, och om man dessutom bär omkring på vätskan tappar man tid pga extravikt, och det är obekvämt med bälte runt midjan (eller ännu